Uppdaterad 30 september 2020

Psykisk hälsa under coronapandemin

Hela världen påverkas av pandemin och det är helt naturligt att vara orolig, stressad eller ledsen. Här finns tips för dig som känner oro eller vill veta hur du kan ta hand om din och andras psykiska hälsa under denna tid. 

Om du känner oro 

Det är naturligt att känna oro i en ovanlig och påfrestande tid. Det behöver inte bara vara negativt, för oron kan få oss att bli mer vaksamma så att vi lättare tar till oss information och rekommendationer. Det kan till exempel handla om att tänka till en extra gång innan vi besöker en äldre släkting och att stanna hemma när vi känner oss sjuka.

Men det är inte bra om du känner dig mycket orolig eller nedstämd, har svårt att sova eller inte kan släppa tankarna på viruset. I så fall finns det några saker du kan göra för att själv hantera din oro eller stress.

Prata med någon om din oro

Det är ofta bra att sätta ord på oron. Försök att hålla kontakten med vänner och familj genom telefon eller videosamtal. Ring någon som du litar på och berätta hur du känner.
Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl. Hit kan du vända dig om du mår dåligt och behöver prata om din ångest eller oro:

Stödlinjer via telefon, chatt och mejl (1177.se)

Stödlinjer för dig som är barn eller ungdom (UMO)

Äldrelinjen (MIND)

Behåll dina vanliga rutiner

Fortsätt med dina vanliga rutiner så gott det går. Stig upp i vanlig tid på morgonen, ät bra och rör på dig. Försök att komma ut i friska luften och fortsätt vara fysiskt aktiv. Undvik att använda alkohol, droger eller andra substanser för att hantera dina känslor. 

Sysselsätt dig med saker du mår bra av

Försök att göra saker som du mår bra av. Du kan också erbjuda hjälp till andra, för det kan göra att man mår bättre.

Tips för dig och ditt välmående i en ovanlig tid

Hämta information från tillförlitliga källor

Det sprids mycket felaktig information om covid-19, så det är viktigt att du använder pålitliga källor. Utgå från folkhalsomyndigheten.se, 1177.se och krisinformation.se. Tänk också på vilken information du delar vidare.

Här hittar du vanliga frågor och svar om covid-19

Begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter

Om du känner att oron blir värre av nyheterna – testa att begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter och använder sociala medier. Undvik också att titta eller lyssna på nyheter innan du ska sova.

Råd kring sömnproblem på grund av covid-19

Det finns sömnråd som är särskilt framtagna i samband med utbrottet av det nya coronaviruset och är sammanställda av European CBT-I Academy.
Ladda ned sömnråden från Karolinska Institutet (pdf, öppnas i nytt fönster)

Tre bilder på männsikor i olika situationer