Uppdaterad 24 augusti 2021

Att stötta någon som mår dåligt

Psykisk ohälsa syns inte alltid utanpå, så fråga gärna rakt ut hur någon mår om du är fundersam. Det kan kännas svårt att stötta någon som mår dåligt. Det viktigaste är att visa att du bryr dig, till exempel genom att lyssna och erbjuda hjälp.

Uppmuntra till samtal och visa att du bryr dig

Om du pratar med en person som mår dåligt:

  • Våga fråga hur personen mår. Välj gärna en tid och plats när ni kan prata ostört. Ibland kan det vara lättare att prata om man gör någonting under tiden, till exempel tar en promenad.
  • Lyssna öppet och utan att döma Visa att du lyssnar genom att nicka, humma eller söka ögonkontakt. Ställ följdfrågor. Undvik att direkt börja ge råd eller berätta om egna erfarenheter.
  • Förmedla hopp. Berätta att ni tar er igenom det här tillsammans och att de allra flesta som mår psykiskt dåligt blir bättre. Du kan också erbjuda dig att ta fram information som kan vara till hjälp för personen.
  • Om personen mår mycket dåligt, uppmuntra till att söka professionell hjälp. Ta inte själv rollen som personens behandlare. Du kan erbjuda dig att hjälpa till att boka en tid eller följa med på besöken.
  • Det är vanligt att personer som mår dåligt fastnar i att älta samma saker eller oroa sig överdrivet mycket. Då kan personen behöva hjälp att byta fokus så att den får tänka på något annat en stund.
  • Respektera om personen inte vill prata. Säg att du finns där om den ändrar sig.
  • Ha tålamod. Visa att du finns där om hen vill prata eller göra något. Hör av dig och håll kontakten, även om personen inte är lika social som vanligt.
  • Du kan hjälpa genom att själv vara ärlig med hur du mår eller berätta när du går igenom en tuff period. Det bidrar till ett öppet klimat där fler vågar öppna upp sig.
en man håller handen på axeln på ett barn i en idrottshall

Gör saker som personen tycker om

  • Ofta mår man bättre när man får göra saker man tycker om. Fråga om ni ska hitta på något och vad personen vill göra. Det kanske är att fika, ta en promenad, se på film, spela fotboll eller något annat.
  • De flesta mår bra av att ha rutiner och sammanhang i vardagen. Du kan fråga om ni ska börja träna, plugga eller göra något annat ihop.
  • Att utveckla nya intressen kan leda till nya relationer och engagemang. Tipsa om nya aktiviteter eller prova på tillsammans.

Stöd att söka hjälp

Om du tror att personen behöver mer stöd och hjälp kan du gärna hjälpa till så att personen hittar rätt.

Frågor om hälsa och vård –  ring 1177 eller besök 1177.se

Stödlinjer via telefon, chatt och mejl (1177 Vårdguiden)

Stödlinjer för dig som är barn eller ungdom (UMO)

Äldrelinjen (MIND)

Stöd om någon har självmordstankar

Här hittar du information om vad du kan göra om du misstänker eller vet att en person har självmordstankar.

Hur du kan hjälpa en person med självmordstankar – 1177

Svar på tre frågor om självmord

Ullakarin Nyberg är överläkare vid Norra Stockholms psykiatri och forskar om suicid vid Karolinska Institutet. Här finns tre filmer där Ullakarin svarar på tre viktiga frågor om självmord.