Uppdaterad 21 december 2020

Tips för att må bättre

Det finns saker du kan göra för att må bättre och stärka din psykiska hälsa. Här har vi samlat några tips.

För att må bra är det viktigt att göra saker som du tycker om, som gör dig glad och som ger dig en bra känsla. Det kanske är att vara med vänner, ta en promenad, lyssna på musik, se på film, ta en fika eller spela boule eller något annat.

Här följer några tips som kan stärka din psykiska hälsa och få dig att må bättre. Välj något som passar dig just nu. Och tänk på att förändring kan ta tid.

Våga prata om hur du känner

Försök att prata med någon om hur du mår. Att sätta ord på känslorna kan hjälpa dig att förstå dig själv, och ofta känns det bättre efteråt.

Försök acceptera att livet går upp och ner

Alla mår dåligt ibland, det är en naturlig del av livet. Oftast mår man bättre efter ett tag. Men det är också viktigt att veta när man kan behöva söka hjälp.

Var aktiv och rör på dig regelbundet 

Att vara fysiskt aktiv regelbundet utifrån din förmåga är bra för hälsan, även den psykiska hälsan. Ofta räcker det att du kommer ut en stund och rör på dig regelbundet för att det ska göra nytta.

Stressa lagom

Stress är en naturlig reaktion när vi stöter på utmaningar i vardagen. Att vara stressad ibland är inte farligt. Men det är viktigt att få tid att återhämta sig, så att du orkar i längden.

Skapa bra sömnvanor 

Under sömnen får hjärnan och kroppen tid att återhämta sig och bearbeta intryck. Att sova tillräckligt ökar motståndskraften mot både fysiska och psykiska påfrestningar.

Var snäll mot dig själv

Träna på att lyssna på dig själv och dina behov. Behandla dig själv som du skulle behandla en nära vän.

Hitta hållbara skärmvanor

Att använda dator, TV, mobil och surfplatta är en viktig del av mångas vardag. Att tänka till kring ditt användande och hitta hållbara skärmvanor kan göra att du mår bättre.

Skapa rutiner som får dig att må bra

Rutiner kan hjälpa dig hitta balans i vardagen och få tiden att räcka till. Det kan vara bra för din psykiska hälsa.

Lär dig mer om psykisk hälsa

Med mer kunskap vet du bättre vad du kan göra för att ta hand om din och andras psykiska hälsa. Du får också veta hur du kan upptäcka och motverka ohälsa.

Utveckla dig själv och din självkänsla

Du kan stärka din psykiska hälsa genom att göra saker som förbättrar din självkänsla och ditt självförtroende. 

Umgås med människor som får dig att må bra

Att känna sig trygg och kunna vara sig själv är viktigt för den psykiska hälsan. Det är också bra att få energi från sina sociala relationer.

Ta vara på din fritid

Det är viktigt att trivas med sin fritid och kunna göra det som man tycker är roligt.

Ge av din tid och ditt engagemang

Att engagera sig i omgivningen ger ofta en känsla av gemenskap och mening.