Uppdaterad 21 december 2020

Andra råd för att må bättre

Här har vi samlat en del tips som handlar om självkänsla, självförtroende, identitet, relationer och en meningsfull och givande fritid. 

Utveckla dig själv, dina intressen och dina styrkor

Du kan stärka din psykiska hälsa genom att göra saker som förbättrar din självkänsla och ditt självförtroende. Det är också bra för hälsan att känna sig delaktig och att utveckla sina intressen.

  • Våga prova nya saker och se att du klarar av dem. Tron på dig själv växer, och det blir lättare att prova något nytt nästa gång.
  • Ägna dig åt dina intressen eller försök att hitta nya. Det kan ge ny kunskap, nya relationer, gemenskap och glädje. Kanske hittar du din passion där du minst anar det.
  • Engagera dig – berätta vad du tycker och gör din röst hörd. Din åsikt är viktig och lika mycket värd som andras, oavsett om det gäller jobbet, skolan, en förening eller familj och vänner. Känslan av att kunna påverka är viktig för att må bra psykiskt.

Umgås med människor som ger dig energi och som du kan vara dig själv med

Att känna sig trygg och kunna vara sig själv är viktigt för den psykiska hälsan. Det är också bra att få energi från sina sociala relationer oavsett om det handlar om familj, vänskap, kärlek eller sex.

  • Försök att hitta andra som är i samma situation som du, har samma intressen eller känner på samma sätt. Det är lättare att kunna vara sig själv när man känner sig trygg och inkluderad.
  • Det är också viktigt att kunna vara sig själv i partnerrelationer. Du ska aldrig behöva hamna i situationer där du känner dig obekväm, hotad eller utsatt för något. Om du är i en utsatt situation kan du behöva stöd och hjälp för att förändra detta.
    På 1177 finns information om var du kan få råd och stöd via mejl, chatt eller telefon.
  • Sexuella relationer ska alltid vara frivilliga, ömsesidiga och respektfulla. Säg eller visa vad du vill och inte vill, och gå aldrig med på saker för att någon annan vill det. Sex ska kännas bra för alla inblandade och du måste också vara säker på vad din eller dina partner vill göra. Lyssna, fråga, känn av stämningen och visa respekt.
  • Känns det som om du inte passar in normen eller inte kan leva upp till andras förväntningar? Då behöver du kanske förhålla dig till eller gå emot dessa förväntningar, till exempel traditionella könsmönster om hur en kvinna eller en man ska vara eller vilka relationer du förväntas ha. Det finns många mer eller mindre starka normer som påverkar hur vi förväntas se ut, bete oss och vara, eller vilka intressen, yrken och relationer vi förväntas ha. Fundera på vad som känns rätt för dig och vad som gör att du trivs med dig själv och situationen. Det kan vara jobbigt att inte följa normer, och då är det extra viktigt att ha någon som kan ge stöd.
  • Umgås med människor, fysiskt eller digitalt, som ger energi och kan stödja dig när det behövs. Andra gånger behöver du vara ett stöd för någon, för i alla relationer är det viktigt att både ge och ta.

Ta vara på din fritid

Det är viktigt att trivas med sin fritid och kunna göra det som man tycker är roligt.

  • Du kanske vill hitta nya fritidsintressen eller andra som vill göra samma saker som du. Fundera på om det finns någon förening som kan hjälpa dig att utveckla dina intressen.
  • Kulturen får många att må bättre bland annat för att man kan hitta gemenskap och träffa nya vänner. Välbefinnandet kan öka både före, under och efter en kulturell upplevelse. Vad gillar du bäst – konst, musik, film, teater, litteratur eller något annat? Finns det något nytt du vill prova?
  • Att komma ut i naturen är bra för både den fysiska och den psykiska hälsan. Planera till exempel in en skogspromenad, en skidtur eller ett bad.
  • Sociala medier och skärmtid kan påverka hur du mår. Tänk på att ta pauser om du sitter mycket framför skärm, och fundera på om du skulle må bättre av att minska på skärmtiden. Fokusera på de medier som du mår bra av och låt inte det gå ut över andra aktiviteter
  • Håll koll på dina spelvanor! Det är viktigt att hålla koll på om spelandet får negativa effekter. Det är viktigt att du till exempel håller åldersgränser för spel om pengar, använder de verktyg som finns för att begränsa spelandet och aldrig lånar pengar till spel. Om spelandet blir ett problem ska du söka hjälp. På spelprevention.se kan du läsa mer om spelproblem och på stödlinjen.se kan du hitta verktyg och stöd.