Uppdaterad 28 maj 2021

Hitta hållbara skärmvanor

Att använda dator, TV, mobil och surfplatta är en viktig del av mångas vardag. Att tänka till kring ditt användande och hitta hållbara skärmvanor kan göra att du mår bättre.

  • Fundera över hur du använder tiden framför skärmen. Fokusera på de aktiviteter som känns givande för dig. Du kan gå igenom dina konton och avfölja kanaler och innehåll som får dig att må dåligt. Ersätt med innehåll och aktiviteter som känns meningsfulla för dig.
  • Se över dina rutiner i vardagen. Dina skärmvanor bör underlätta (och inte gå ut över) andra viktiga delar av livet som motion, sömn och relationer.
  • Ändra de tekniska inställningarna så att de passar dina behov. Du kan ställa in när du ska vara nåbar och vilken typ av aviseringar du vill ha. Anpassa vilka tjänster som är lättåtkomliga för dig, till exempel vilka appar som visas på startskärmen.
  • Tänk på ergonomin när du sitter framför en skärm så att du slipper bli trött i ögonen, nacken och resten av kroppen.
  • Undvik stillasittande genom att ta pauser och röra på dig. Några minuter varje halvtimme minskar riskerna med långvarigt stillasittande.
  • Om du blir utsatt för kränkningar på nätet eller om ditt användande får dig att må dåligt, sök stöd hos någon i din omgivning.

Om du mår mycket dåligt kan du ringa en stödlinje eller söka professionell hjälp.