Uppdaterad 28 maj 2021

Stressa lagom

Stress är en naturlig reaktion när vi stöter på utmaningar i vardagen. Att vara stressad ibland är inte farligt. Stress kan tvärtom göra oss mer kapabla att hantera problem. Däremot är det viktigt att få tid att återhämta sig, så att du har chans att ”ladda batterierna” och orka i längden.

  • Försök att anpassa kraven du ställer på dig själv så att de blir rimliga utifrån din situation. Det går inte att göra allt perfekt. Träna på att ha rimliga förväntningar, göra saker ”lagom bra” och att ta hjälp när du behöver det.
  • Goda vanor ökar motståndskraften mot stress. Försök att äta någorlunda hälsosamt, motionera och sova tillräckligt.
  • När du arbetar eller studerar, kom ihåg att ta pauser. Gör gärna något som blir ett tydligt avbrott, till exempel att stretcha eller småprata en stund.
  • Prata med din omgivning så att kraven och förväntningarna som ställs på dig är rimliga, både privat, i studie- och i yrkeslivet. Du ska kunna klara av dem med hälsan i behåll. Annars behöver förutsättningarna ändras, till exempel genom att en uppgift tas bort eller att andra hjälper till. På arbetsplatsen ska chef och skyddsombud stötta dig till en god arbetsmiljö. För dig som studerar så har utbildningsanordnaren också ett arbetsmiljöansvar.
    Läs mer hos Arbetsmiljöverket.
  • När du är ledig, gör sådant som brukar ge dig ny energi. Om du har ansträngt dig fysiskt är det bra att vila kroppen. Mental trötthet brukar bli bättre av motion eller att ägna sig åt ett fritidsintresse.

Om du känt dig väldigt stressad under lång tid, utan tillräcklig återhämtning, så finns det en risk att du blir sjuk.

Läs mer om stress på 1177.se

Två ungdomar som har picknic