Uppdaterad 21 december 2020

Var aktiv och rör på dig regelbundet

Att vara fysiskt aktiv regelbundet utifrån din förmåga är bra för hälsan, även den psykiska hälsan. Du blir piggare, sover bättre och kan koncentrera dig bättre. Att ta rörelsepauser skapar också variation i vardagen vilket kan påverka ditt måendet positivt. Ofta räcker det att du kommer ut en stund och rör på dig regelbundet för att det ska göra nytta.

  • Om du inte brukar röra på dig så mycket, börja med små mängder fysisk aktivitet och öka gradvis med tiden. Det är bättre att vara lite fysiskt aktiv än att inte vara aktiv alls.
  • All rörelse räknas! Du kan exempelvis välja att arbeta i trädgården, promenera, simma, åka skidor, eller göra olika funktions- och balansövningar.
  • Känn efter vad som är bra för dig – men försök också att utmana dig själv, tänka nytt och kanske skapa en ny rutin. Det kan göra att du mår bättre. Om du exempelvis börjar ta en kort promenad varje morgon kan det kanske bli lättare att hantera stressen på jobbet.
  • Sitt inte stilla för långa stunder i taget. Ta pauser då du rör på dig, all rörelse är bättre än ingen rörelse. Några minuter varje halvtimme minskar riskerna med långvarigt stillasittande.
En äldre kvinna med gåstavar och en man, utomhus