Så kan vi minska smittspridningen

Vaccinationsbevis

Information till resenärer

Testning

Smittspridning

Viruset och sjukdomen

Oro och psykiskt välmående

  • Alla reagerar olika i oroliga tider. Att känna stress, oro och rädsla är naturliga reaktioner vid en kris. Om du känner dig mycket orolig, inte kan sova eller om du inte kan släppa tankarna på viruset, finns det saker som du kan göra för att hantera din oro eller stress:

    • Sätt ord på dina känslor. Ring och prata med någon om hur du känner och våga fråga om stöd.
    • Använd tillförlitliga källor för att hämta information om covid-19.
    • Begränsa tiden du tar del av nyheter och sociala medier.
    • Behåll dina vanliga rutiner så långt det går och gör sådant du tycker är roligt och avkopplande.
    • Försök att komma ut i friska luften och fortsätt vara fysiskt aktiv.

    Det finns flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl, om du vill prata med någon utomstående om din oro eller ångest. Här hittar du länkar till dem:

    Stödlinjer via telefon, chatt och mejl (1177)

    Stödlinjer för dig som är barn eller ungdom (UMO)

    Äldrelinjen (MIND)

    Uppdaterad: 2021-10-19 15:31

    Direktlänk till frågan
  • Att känna sorg när man har förlorat någon är naturligt. Sorgen pågår ofta under lång tid, men den har olika faser. I den första fasen kan känslorna vara mycket intensiva och svåra att hantera. Det är vanligt att känna t.ex. förtvivlan, ilska och skuld. I senare faser blir sorgen mindre plågsam och det brukar kännas lättare att fortsätta med sitt vardagsliv och planera inför framtiden. Under sorgen är det viktigt att du tillåter dig att känna. Försök att hålla dina rutiner när det gäller t.ex. mat och sömn. Prata gärna med någon som du känner dig trygg med.

    Om du behöver mer stöd kan du vända dig till vården. Det finns också stödlinjer du kan ringa. Läs mer om sorg, hur den kan yttra sig och hur du kan hantera den på 1177.se.

    Uppdaterad: 2021-10-19 15:37

    Direktlänk till frågan