Om coronavirus och smitta

Oro

  • Jag är orolig för att smittas och bli sjuk, vad kan jag göra för att sluta tänka på det?

    Det är bra att göra sådant som du blir glad av. På så sätt får du pauser från din oro och kan tänka på annat. Försök att fortsätta med dina vanliga rutiner, till exempel sovtider, mattider och att komma ut och röra på dig så mycket det går. Det är också bra att prata med någon trygg person som du litar på om hur du känner. Det kan till exempel vara en förälder, en släkting, en tränare, lärare, eller din skolsköterska.

    I oroliga tider sprids många falska rykten. Tänk på att inte tro på allt som sägs utan välj en källa som ger trovärdig information om coronaviruset, till exempel Folkhälsomyndigheten, 1177 eller krisinformation.se. Ta gärna hjälp av en vuxen om du känner att du är mycket orolig och om du vill prata om vad som är säkra informationskällor eller ej. Om du känner att du vill prata med någon utomstående om din oro så finns det flera organisationer som kan hjälpa dig.

    Tips från BRIS om du är orolig

    Stöd via chatt, mejl eller telefon om du mår dåligt (UMO)

    Uppdaterad: 2020-04-17 19:43

Föräldrar

Övriga frågor