Du har ansvar för att inte sprida coronavirus

Du har ansvar för att inte sprida coronaviruset
som kan ge sjukdomen covid-19.
Det gäller även om du är vaccinerad.

Försök följa de här råden,
för att inte sprida coronaviruset:

  • Stanna hemma om du har symtom på covid-19.
    Gör ett test som visar om du har covid-19,
    till exempel ett PCR-test.
  • Tvätta händerna ofta.
  • Var gärna utomhus,
    när du träffar andra människor.
  • Håll minst 1 meter avstånd till andra.

Var extra försiktig när du träffar någon som är i riskgrupp

Var extra försiktig
om du träffar någon som är i riskgrupp.
Det är stor risk att de personerna
blir svårt sjuka eller dör av covid-19.

Exempel på personer i riskgrupp:

  • De som är 70 år och äldre.
  • De som har en hjärtsjukdom.
  • De som får behandling mot cancer.

Fortsätt följa råden även när du är vaccinerad

När du är vaccinerad mot sjukdomen covid-19
är risken liten för att bli smittad
och allvarligt sjuk i covid-19.

Men det finns fortfarande en risk
att du blir smittad och sjuk.

Arbeta hemifrån om du kan

Fortsätt gärna
att arbeta hemifrån om du kan.

En del arbeten kan du inte göra hemma,
till exempel om du arbetar på ett sjukhus.
Då är det extra viktigt att du håller avstånd
så att du inte behöver trängas med andra.
Till exempel när ni äter lunch
eller byter om till andra kläder.

Försök resa till jobbet
när inte så många andra reser.

Res på ett säkert sätt

Res bara om du känner dig frisk.

Följ de här råden när du reser,
till exempel med buss eller tåg:

  • Boka sittplats.
  • Om du inte kan boka sittplats,
    försök att resa på ett annat sätt i stället,
    till exempel med egen bil.
  • Res helst när inte så många andra reser.
  • Försök att inte sitta nära andra människor.

Följ de här råden när du är bortrest,
om du får symtom på att du har covid-19:

  • Gör ett test som visar om du har covid-19,
    till exempel ett PCR-test.
  • Håll dig inomhus
    tills du har fått svar på testet.
  • Försök att inte träffa andra människor
    tills du har fått svar på testet.
  • Res hem om du kan göra det på ett säkert sätt,
    till exempel med egen bil.

Om du reser till ett annat land än Sverige,
behöver du vara extra försiktig.
Planera din resa:

  • Ta reda på vad som gäller
    i det land du reser till.
    Till exempel kan du behöva
    ett intyg på att du är vaccinerad.
  • Ta reda på vad som gäller
    när du kommer tillbaka till Sverige igen.
    Till exempel kan du behöva
    göra ett PCR-test.

Om du går på restaurang eller handlar mat
– fortsätt hålla avstånd till andra

Nu får fler människor träffas samtidigt.
Till exempel på restauranger eller i affärer.
Men det är fortfarande viktigt
att hålla avstånd.
Försök hålla minst 1 meter avstånd
till andra människor.

Det är bättre att du träffar
dina vänner utomhus.
Då kan fler träffas samtidigt.

Om du har en privat sammankomst,
till exempel en fest

Om du vill ha fest och bjuda flera personer,
går det bra.
Men det får inte kännas trångt.
Försök hålla minst 1 meter avstånd till varandra.

Det är tillåtet att hyra en lokal för fester.
I lokalen får ni som mest vara 50 personer.

Bjud helst bara personer
som du redan känner och umgås med.
Försök vara utomhus om det går.

Träna och motionera på ett säkert sätt

Att träna och motionera är viktigt
för att må bra.
Träna gärna,
men försök att träna på ett säkert sätt.

Följ de här råden när du tränar:

  • Träna gärna utomhus.
  • Träna själv eller träna med samma personer varje gång du tränar.
  • Håll minst 1 meter avstånd till andra.
  • Träna bara när du känner dig helt frisk.

Om du har symtom på covid-19, stanna hemma.

Hjälp barn och ungdomar att följa råden

Det är viktigt för barn och ungdomar
att träffas och göra saker tillsammans.
Till exempel att leka och träna tillsammans.

Du som är vuxen
behöver hjälpa barn och ungdomar
att inte sprida covid-19.
Hjälp dem att träffas på ett säkert sätt.
De kan till exempel träffas utomhus
och hålla avstånd så mycket de kan.
Det är också viktigt att tvätta händerna ofta.

Ungdomar som går på gymnasiet,
behöver följa samma råd som vuxna.