Vaccinera dig
mot sjukdomen covid-19

När du är vaccinerad mot covid-19
minskar risken
att du blir svårt sjuk eller dör i covid-19.
Vaccinet du får
hjälper din kropp
att skydda sig mot sjukdomen.

Var extra försiktig
om du inte är vaccinerad

Om du inte är vaccinerad mot covid-19
är risken större
att du blir svårt sjuk eller dör i covid-19.

Om du inte är vaccinerad
måste du vara extra försiktig,
så att du inte blir smittad eller smittar andra.
Var inte på platser där många andra personer är.

Stanna hemma
om du känner dig sjuk

Stanna hemma om du känner dig sjuk.
även om du bara är lite sjuk.
Till exempel om du har hosta och feber.
Eller om du har snuva eller ont i halsen.

Du ska också stanna hemma
om någon du bor tillsammans med
har covid-19.

Testa dig för covid-19

Ta ett covid-test
om du känner dig sjuk.
Det gäller alla,
både personer som är helt vaccinerade
och personer som inte är vaccinerade.
De gäller även
om du redan har haft covid-19.

Här kan du läsa mer om
hur du ska göra för att testa dig för covid-19.

Här kan du läsa mer om
olika symtom på covid-19.

Ring telefonnummer 1177 om du behöver vård.

Håll ett avstånd till andra personer,
både utomhus och inomhus

  • Gå inte nära andra personer när du är utomhus.
    Till exempel när du är på stan eller i en park.
  • Gå inte nära andra personer när du är inomhus.
    Till exempel när du är i en affär
    där många andra personer också brukar vara.
  • Gå inte på fester eller större middagar
    där du riskerar att träffa många människor samtidigt.

Arbeta hemifrån om du kan

Arbeta hemifrån om du kan
och har arbets-uppgifter
som du kan göra hemifrån.

Det är din chef som bestämmer
om du kan arbeta hemifrån
eller om du behöver vara på din arbetsplats.

Håll ett avstånd till andra personer
när du åker med kollektivtrafiken

Åk inte buss, tåg eller tunnelbana
när många andra personer åker.
Åk hellre när du inte behöver
trängas med andra.

Gå, cykla eller åk bil om du kan.
Då slipper du trängas med andra personer.

Använd ett munskydd
om du måste åka med kollektivtrafiken,
och inte kan hålla ett avstånd till andra.
Till exempel om det är många personer
som åker buss, tåg eller tunnelbana samtidigt.