I den här texten kan du läsa om sju lokala råd från Folkhälsomyndigheten. Råden beskriver hur du kan skydda dig och andra från covid 19.

Alla råd måste inte gälla i området där du bor.

Vill du veta vilka råd som gäller i området där du bor?
Läs mer på Krisinformation.se: Hårdare regler i regioner.
Där kan du klicka på det område du bor i och läsa mer.

Råd 1:
Åk inte med buss, tunnelbana och annan kollektivtrafik

Åk helst inte med kollektivtrafik som buss, tunnelbana eller spårvagn.
I stället kan du gå, cykla eller köra bil.
Om du ändå måste åka kollektivtrafik, till exempel för att få vård, så ska du vara försiktig.
Åk till exempel mitt på dagen på vardagar om du kan. Då är det inte så många andra personer som åker.
Sitt eller stå inte nära någon annan.

Råd 2:
Gör inte längre resor

Res helst inte till andra städer, andra delar av landet eller utomlands.
Om du ändå måste resa längre, till exempel med tåg, så ska du vara försiktig. Sitt inte nära någon annan.
Om du träffar personer som du inte träffar så ofta, så bör ni hålla minst 1,5 meter avstånd.

Råd 3:
Träffa inte personer som är gamla eller sjuka

Du bör inte träffa personer som är gamla eller har andra sjukdomar. De är i riskgrupp. Det betyder att det är stor risk att personerna blir svårt sjuka eller dör av covid 19.
Det betyder att du inte bör besöka äldreboenden eller sjukhus.
Om du ändå ska träffa till exempel en gammal släkting, så bör du vara försiktig. Ni kan träffas utomhus och hålla avstånd.
Det här rådet gäller inte dig som jobbar med riskgrupper, till exempel i hemtjänst eller som personlig assistent. Ni måste ofta träffas inomhus. Du bör ändå vara så försiktig du kan. Din arbetsgivare har ansvar för att du till exempel får rätt skyddskläder.

Råd 4:
Besök inte affärer och andra platser där många samlas inomhus

Var helst inte på platser där många människor samlas inomhus.
Besök helst inte affärer, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus eller gym. Gå inte till samlingar i till exempel kyrkor eller moskéer.

Du kan handla mat och mediciner. Men gå till affärer när det inte är många andra där. Du kan till exempel handla mitt på dagen på vardagar, eller sent på kvällen.

Om du behöver träna för att din läkare eller sjukgymnast säger det, så kan du gå till badhus eller gym. Men försök att gå när det inte är många andra där.
Använd helst inte omklädningsrummen. Duscha hemma i stället.

Råd 5:
Gå inte på möten, konserter, träningar eller matcher

Delta helst inte i sådant där många människor samlas. Det spelar ingen roll om det är utomhus eller inomhus.
Gå inte på till exempel möten, konserter, bio, träningar, matcher eller religiösa firanden.

Men, det här rådet gäller inte träningar för barn och unga. Barn och unga kan träna idrott. Det är viktigt för barn och unga att röra på sig. De kan till exempel träna utomhus och hålla avstånd så mycket de kan.
Barn och unga får träna med sitt eget lag. Men de får inte delta i tävlingar eller cuper där de möter andra lag.
Du som är vuxen kan hämta och lämna barn på träningen. Men stanna inte och titta på.

Råd 6:
Gå inte på barer, restauranger eller kaféer

Du bör inte äta eller dricka på restauranger, barer eller kaféer.
Men det går bra att beställa och hämta take away-mat.

Råd 7:
Träffa bara personer som du bor med

Du bör helst bara träffa personer som du bor tillsammans med.
Det betyder till exempel att du inte bör gå på fester och inte gå till frisören.
Om du måste träffa någon annan så bör ni hålla minst 1,5 meter avstånd, och träffas i högst 15 minuter.
Det gäller både utomhus och inomhus.
Men, det här rådet gäller inte besök i vården eller andra viktiga besök som inte kan vänta.