Både vuxna och barn kan vaccinera sig

Alla personer som har fyllt 12 år
kan vaccinera sig mot covid-19.

Vaccinationen är gratis.

Vaccinet skyddar dig

Vaccinet mot covid-19
hjälper din kropp
att skydda sig mot sjukdomen.

Du kan fortfarande bli smittad,
men om du får covid-19
blir du inte allvarligt sjuk.

Boka tid för vaccinationen
hos din region

Det är regionerna som ansvarar för sjukvården i Sverige.
Regionerna ansvarar också för
vaccinationerna mot covid-19.

Kontakta den region där du bor
för att ta reda på
hur du gör för att vaccinera dig.

På webbplatsen 1177.se kan du läsa mer om
hur du gör för att vaccinera dig
.

Vuxna behöver tre doser vaccin

De vacciner som används i Sverige
är noga kontrollerade
så att de är säkra att använda.

De vacciner som används i Sverige
ges i tre doser till vuxna och två doser till barn.
Det betyder att du får två sprutor med vaccin.

Mellan den första och den andra sprutan
måste det gå ungefär 4 veckor.

Efter tre månader får alla som är
18 år eller över den tredje sprutan,
Det som kallas en påfyllnadsdos.

En del personer med sjukdomar
kan behöva en extra spruta med vaccin.
Den sprutan kallas för extra-dos.

Efter sprutan kan du känna dig lite sjuk

Efter sprutan kan du känna dig trött
och få ont i armen där du fick sprutan.
Du kan få feber och ont i huvudet.
Det kallas för biverkningar.
Biverkningar är vanliga och går oftast över
efter en dag.

Om du blir du mer sjuk
och känner dig orolig ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska
som ger dig råd om vad du ska göra.

Stanna hemma om du är sjuk

Även om du är vaccinerad
ska du stanna hemma
om du känner dig sjuk.
Till exempel om du får hosta och feber.