Gör så här om du blir sjuk

Stanna hemma även om du bara är lite sjuk.
Till exempel om du har snuva.
Om snuvan går över efter en dag
ska du ändå stanna hemma två dagar till.
Sedan kan du gå ut igen
om du känner dig helt frisk.

Men om du fortsätter att vara sjuk
och tror att du har covid-19
ska du ta ett prov
som visar om du har sjukdomen.
Ring 1177 så berättar en sjuksköterska
hur du ska göra för att ta ett prov.

Stanna hemma om du har covid-19

Om du har covid-19
ska du stanna hemma i minst sju dagar
från och med den dagen du blir sjuk.

Till exempel:
Om du blir sjuk en måndag
ska du stanna inomhus hela veckan till och med söndag.
Om du mår bra och inte har haft någon feber
på lördagen och söndagen
kan du gå ut igen på måndagen.

Då smittar du ingen annan.

Om den person du bor med blir sjuk

Om den person du bor med blir sjuk
och provet visar att det är covid-19
ska ni båda stanna hemma.

Ni kommer att få regler från en läkare.
Reglerna talar om hur ni ska göra
för att inte smitta någon annan.

Det är också viktigt
att du och den du bor med
inte smittar varandra.
Därför ska ni inte vara nära varandra
om någon av er är sjuk.
Försök sova i olika rum
och tvätta händerna ofta.