Så håller du dig frisk

  • Stanna hemma
  • Umgås inte med andra människor
  • Handla inte i affären
  • Åk inte buss, tåg eller tunnelbana
  • Be om hjälp av familj eller grannar
    för att handla mat och göra ärenden

Lev så vanligt du kan

Gå gärna promenader utomhus
utan att vara nära andra människor.
Prata ofta i telefon med familj och vänner.

Håll ut – det går över

Det är vanligt att känna oro och ensamhet
när man inte kan träffa andra människor.
Tänk på att det inte kommer vara så här för alltid.

Så vet du om du har covid-19

Covid-19 liknar både influensa och förkylning.
Därför är det svårt att veta om du har covid-19.
Du kan få:

  • hosta
  • feber
  • ont i halsen
  • snuva
  • nästäppa
  • huvudvärk
  • ont i muskler och leder
  • illamående
  • besvär att andas

Om du blir sjuk

Stanna hemma även om du bara är lite sjuk.
Till exempel om du bara har snuva.
Stanna hemma i två dagar
efter att du blivit helt frisk.
Då smittar du ingen annan.

Blir du mer sjuk
och inte kan ta hand om dig själv hemma
ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska.

Få hjälp på telefon

  • Ring 113 13 om du har frågor
    om sjukdomen covid-19.
  • Ring 020-22 22 33 om du är orolig
    och vill prata med någon på Äldrelinjen.
    (Öppet vardagar klockan 8–19, helger klockan 10–16)
  • Ring 1177 om du är sjuk
    och inte kan ta hand om dig själv hemma.
  • Ring 112 om du är mycket sjuk
    och rädd att du ska dö.