Hantera stress och oro

Många känner en inre stress och oro för sin egen hälsa och livssituation, eller kanske någon annans hälsa och liv. Längtan och saknaden efter barn, barnbarn och andra anhöriga eller vänner kan vara svår att hantera. Det är naturligt att känna oro i en ovanlig och påfrestande tid, men det finns saker du kan göra för att försöka må så bra som möjligt. Läs mer om hur du kan hantera oro och stress här.

Dekorativbild: Illustration på en man som går i en park

Var utomhus och rör på dig varje dag

Att vara ute och röra på sig, är bra för hälsan och för att må bra. Men det finns en risk att man, på grund av rädsla för smittan, tar sig ut mer sällan. Särskilt om du är äldre. Det gör att vardagsmotionen minskar.

Fysisk aktivitet i alla former påverkar kroppen positivt. Att gå i trappor är ett enkelt sätt att stärka musklerna i benen och samtidigt förbättra konditionen. Ett annat tips är att ta dagliga promenader. Du får frisk luft och dagsljuset gör även att du blir piggare på dagen och sover bättre på natten. Passa på att vistas ute i naturen om du har möjlighet, t.ex. om du bor nära en park eller en skog. I naturen kan du vara fysiskt aktiv, men också finna lugn och möjlighet till återhämtning och reflektion.

Håll kontakten när ni inte kan träffas

När vi träffas mindre än vanligt är det lätt att känna sig ensam. Ett sätt att minska ensamheten kan vara att använda digitala lösningar för att kunna fortsätta ha kontakt med sina nära. Men om man är äldre kan det vara svårt och ovant att hantera olika tekniska lösningar. Att hålla kontakten digitalt kan också vara svårt om man ser eller hör dåligt. Då är det extra viktigt att hålla kontakten även via telefon, eller att försöka träffas utomhus, på avstånd.

Under pandemin är det extra viktigt med rutiner i vardagen

Oavsett hur dina omständigheter ser ut, är det viktigt med dagliga rutiner för sömn, fysisk aktivitet och måltider. Försök att följa dina vanliga rutiner. Ät på vanliga tider och försök skapa trivsamma måltider som ger dig aptit och matglädje. Genom att äta regelbundet och varierat får du också i dig den näring kroppen behöver. Försök också att gå och lägga dig din vanliga tid. Se till att få tillräckligt med vila och sömn.

Mer material

Här har vi samlat mer material med tips på vad du kan göra för att må så bra som möjligt trots pandemin.

Filmer med tips

I filmerna nedan har vi samlat några tips som vi hoppas kan inspirera dig att komma igång med, eller fortsätta med, hälsosamma vanor och vardagsrutiner.

Ladda ner filmerna som mp4

  1. Klicka här för att logga in
  2. Logga in med lösenordet: Tipsifilmer
  3. Klicka på de tre prickarna till höger om filnamnet och välj Ladda ner.

Levnadsvanor

Tre goda tips

Tre sociala tips

Tre stärkande tips