Frågor och svar om regler för restauranger, krogar m.m.
Folkhälsomyndigheten har tagit fram tillsynsvägledning som stöd vid tillämpning av lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder och Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2020:37) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen med anslutande ändringsföreskrifter (HSLF-FS 2020:70).
Vägledningen omfattar även förordningen (2020:956) om tillfälligt förbud mot servering av alkohol som trädde i kraft den 20 november 2020.
Förkortad serveringstid 24 december till 24 januari
-
Vilka är de nya serveringstiderna för alkoholservering?
Serveringsförbudet mellan klockan 20.00 och 11.00 gäller mellan den 24 december 2020 och 7 februari 2021. Därefter ska förbud mot att servera alkohol efter kl 22.00 åter gälla till utgången av februari 2021.
Regeringen har genom en ändring i 3 § förordningen (2020:956) om tillfälligt förbud mot servering av alkohol beslutat att servering av spritdrycker, vin och starköl är förbjuden mellan klockan 20.00 och 11.00. Syftet med ändringen är att förhindra smittspridning av covid-19.
Detta innebär att förordningens 3 § om serveringsförbud mellan klockan 22.00 och 11.00 har skärps till att servering av alkoholdrycker får ske senast klockan 20.00 istället för till klockan 22.00. Serveringsförbudet mellan klockan 20.00 och 11.00 gäller mellan den 24 december 2020 och 24 januari 2021. Därefter ska förbud mot att servera alkohol efter kl 22.00 åter gälla till utgången av februari 2021.
Mellan de tidpunkter som serveringsförbudet gäller är det med andra ord inte tillåtet att servera de alkoholdrycker som omfattas av serveringstillståndet.
Undantag från förordningens förbud mot servering av alkoholdrycker
Förbudet om serveringstopp av alkoholdrycker mellan klockan 20.00 och 11.00 gäller inte för:
- Särskilda boenden
- Rumsservering på hotell eller minibar i hotellrum
Tillfälligt förbud mot servering av alkoholdrycker mellan klockan 22.00 och 11.00
-
Vilka är de nya serveringstiderna för alkoholservering?
Servering av alkoholdrycker får ske senast till klockan 22.00.
Regeringen har genom förordning (2020:956) fattat beslut om tillfälligt förbud för servering av alkohol mellan 20 november 2020 och 28 februari 2021. Under perioden är det enligt förordningens 3 §, förbjudet att servera alkohol mellan klockan 22.00 och 11.00.
Detta innebär att den som har serveringstillstånd för att servera spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat efter klockan 22.00 och fram till 11.00 måste anpassa sin serveringstid till de nya reglerna. Mellan klockan 22.00 och 11.00 är det med andra ord inte tillåtet att servera de alkoholdrycker som omfattas av serveringstillståndet.
Undantag från förordningens förbud mot servering av alkoholdrycker
Förbudet om serveringstopp av alkoholdrycker mellan klockan 22.00 och 11.00 gäller inte för:
- Särskilda boenden
- Rumsservering på hotell eller minibar i hotellrum
Detta innebär att de bestämmelser som reglerar servering av alkoholdrycker på särskilda boenden och rumsservering på hotell eller minibar i hotellrum fortsatt kommer att gälla som tidigare.
-
Vad innebär kravet på utrymning efter serveringstidens slut?
Alkohollagens krav på att serveringsstället ska vara utrymt senast 30 minuter efter serveringstidens slut (8 kap. 19 § 3 st.) påverkar samtliga restauranger med serveringstillstånd att servera alkoholdrycker efter klockan 22.00 och fram till klockan 11.00.
Detta innebär att den nya förordningens (2020:956) krav på att den tillståndspliktiga serveringen ska vara avslutad senast klockan 22.00 även inverkar på tidpunkten för när restaurangen ska vara utrymd. Det vill säga att mellan den 20 november 2020 och 28 februari 2021 ska restauranger vara utrymda senast klockan 22.30.
Av förordningen (2020:956) framgår att bestämmelserna om förbud (1, 3 §§) gäller sådan servering som omfattas av alkohollagen (2010:16:22). Detta innebär att förordningens bestämmelse om inskränkt serveringstid (3 §) är överordnad den serveringstid som kommunen beslutat. Alkohollagens bestämmelser om serveringstid ska därför tillämpas utifrån den serveringstid som anges i förordningen. Restauranger som har en kortare serveringstid än till klockan 22.00 får dock inte utökad serveringstid.
-
När är det tillåtet att åter öppna restaurangen efter klockan 22.00?
Serveringsstället får öppnas igen för servering av mat, lättdryck och folköl efter att en viss tidsperiod har gått sedan serveringen av övriga alkoholdrycker avslutats klockan 22.00 och den utrymts och tömts på gäster klockan 22.30, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622). Detta gäller även om restaurangen endast önskar öppna servering för caféverksamhet exempelvis kaffe och kaka.
För att bestämmelsen om utrymning ska kunna upprätthållas behöver serveringsstället hålla stängt en viss tid efter att det utrymts. Folkhälsomyndigheten rekommenderar i allmänna råd att serveringsstället bör hålla stängt minst en timme innan det öppnas för servering av mat, lättdrycker och folköl (HSLF-FS 2020:79). Serveringsstället bör därmed öppnas tidigast igen klockan 23.30.
Syftet med bestämmelsen om utrymning är att motverka att gäster beställer stora mängder alkoholdrycker strax innan serveringstidens slut och sitter kvar och dricker dessa lång tid efter att sluttiden för servering har passerat.
Återöppning för servering av mat, lättdrycker och folköl ska anmälas till kommunen, se 9 kap. 11 § alkohollagen (2010:1622).
-
Vad gäller för cateringverksamhet efter klockan 22.00?
Förordningen (2020:956) om tillfälligt förbud mot servering av alkohol gäller för samtliga typer av serveringstillstånd inklusive catering. Detta innebär att den som har ett serveringstillstånd för cateringverksamhet inte får servera de alkoholdrycker som omfattas av tillståndet mellan klockan 22.00 och 11.00.
Serveringsstället för catering, oavsett om det gäller en för tillfälligt hyrd lokal eller ett enskilt hem, ska vara utrymt senast 30 minuter eftre serveringstidens slut det vill säga senast klockan 22.30, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2020:1622). När det gäller catering i enskilt hem betyder kravet på utrymning att cateringföretagaren ska lämna hemmet senast klockan 22.30 och då ta med sig kvarvarande alkoholdrycker.
-
Kan annan verksamhet bedrivas under perioden då serveringsstället ska vara stängt?
Nej, efter att serveringen av de alkoholdrycker som serveringstillståndet medger har avslutats, ska det utrymmas och stängas senast 30 minuter därefter, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622).
Under den tid som serveringsstället är stängt får inga gäster släppas in på stället. Personalen får vara kvar i lokalerna och iordningställa dessa inför att serveringsstället öppnas på nytt igen. Folkhälsomyndigheten bedömer att personalen inte får bedriva någon annan verksamhet under denna tid eftersom serveringsstället ska vara stängt.
-
Kan en restaurang med serveringstillstånd fortsatt vara öppen för att sälja mat genom take-away efter klockan 20.30?
Nej, serveringsstället ska utrymmas och stängas senast klockan 20.30.Det vill säga 30 minuter efter serveringstidens slut, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622). Någon take-away verksamhet kan därför inte äga rum på serveringsstället direkt efter klockan 20.30.För att bestämmelsen om utrymning ska kunna upprätthållas, krävs det att serveringsstället håller stängt en viss tid efter att det har utrymts.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar i allmänna råd att serveringsstället bör hålla stängt minst en timme innan det öppnas för servering av mat, lättdrycker och folköl, take away eller caféverksamhet (HSLF-FS 2020:79).
Serveringsstället bör därför, under den tid som serveringstiden begränsats till klockan 20.00, återöppnas tidigast klockan 21.30.
-
Är det tillåtet att sälja tillståndspliktiga alkoholdrycker tillsammans med mat för avhämtning s.k. take-away efter klockan 20.00?
Nej, det är aldrig tillåtet att sälja tillståndspliktiga alkoholdrycker för avhämtning från ett serveringsställe då detta är att anse som detaljhandel.
Enligt alkohollagen (2010:1622) är det endast Systembolaget som får bedriva detaljhandel med spritdrycker, vin och andra jästa alkoholdrycker samt alkoholdrycksliknande preparat, se 5 kap. 2 § i alkohollagen (2010:1622). Detaljhandel innebär försäljning till konsument av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat som inte är avsedda att intas på stället, dvs när kunden köper alkoholdryckerna för att ta med sig dessa hem.
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet säljer sprit, alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat i strid med alkohollagens bestämmelser ska enligt alkohollagens 11 kap. 3 § dömas för olovlig försäljning av alkohol till böter eller fängelse i högst två år.
De tillståndshavare som säljer alkoholdrycker för avhämtning riskerar alltså att göra sig skyldiga till olovlig försäljning av alkohol och dömas till böter eller fängelse.
-
Behöver tillståndshavaren anmäla till kommunen att rörelsen övergår till servering av mat, lättdrycker och folköl efter stängning?
Ja, tillståndshavare ska anmäla till kommunen om han eller hon avser att öppna serveringsstället igen för servering av mat, lättdrycker och folköl efter det att serveringsstället har stängt, se 9 kap. 11 § alkohollagen (2010:1622). Av bestämmelsen framgår att anmälan ska göras om verksamheten förändras till sin omfattning eller i något annat hänseende som har betydelse för tillsynen.
Att återöppna serveringsstället en viss tid efter att det utrymts (8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622)), innebär sådan förändring som ska anmälas till kommunen. Kommunen får då genom anmälan vetskap om att servering av folköl sker efter stängning och kan då bedriva tillsyn där.
Anmälan enligt bestämmelsen i 8 kap. 8 § 3 st. alkohollagen (2010:1622) gäller inte för den som har serveringstillstånd.
-
Ska hotell och övriga serveringsställen där andra än serveringsgäster vistas, också utrymma sina serveringsytor?
Ja, det utrymme på hotellet eller på serveringsstället som är avgränsat för servering, ska vara utrymt senast 30 minuter efter serveringstidens slut, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622).
Tillstånd till servering ska vara knutet till ett visst serveringsställe som disponeras av tillståndshavaren, se 8 kap. 14 § alkohollagen (2010:1622). ). Av förarbetena till alkohollagen (2010:1622) framgår att bestämmelsen motsvarar 7 kap. 10 § gamla alkohollagen (1994:1738). Där framgår att serveringstillståndet ska avse viss lokal eller annat avgränsat utrymme.
Med lokal avses den del av serveringsstället, inomhus, där alkoholservering är tillåten och med annat avgränsat utrymme avses den del som ligger utomhus tex. en terrass eller uteservering, se prop. (1976/77:108 s. 75.
Avstånd och trängsel
-
Vilket avstånd ska sällskap på serveringsställen ha till varandra?
Enligt Folkhälsomyndighetens föreskrifter ska den som driver ett serveringsställe se till att sällskap kan hålla minst en meters avstånd från andra sällskap. Vid behov bör den som driver ett serveringsställe utöka avståndet mellan sällskap till mer än en meter.
-
Vad innebär det för ett serveringsställe att sällskap och besökare ska kunna hålla minst en meters avstånd från varandra?
Det åligger serveringsstället att se till att sällskap kan hålla en meters avstånd från varandra. Samma sak gäller för besökare som hämtar mat vid exempelvis en disk eller vid en buffé. Den som driver ett serveringsställe ansvarar för att vidta de åtgärder som krävs för att besökare ska kunna hålla detta avstånd. Serveringsstället kan exempelvis behöva möblera om eller begränsa det totala antalet besökare som vistas samtidigt på stället.
Syftet med kravet är att undvika att trängsel uppstår. Om trängsel ändå uppstår bör den som driver ett serveringsställe möjliggöra för besökare och sällskap att hålla ett längre avstånd än en meter.
-
Ska serveringsstället se till att besökare kan hålla en meters avstånd inom sällskapet eller från andra sällskap?
Regleringen tar sikte på avstånd mellan olika sällskap och mellan besökare ur olika sällskap. Sällskap som sitter ned ska kunna hålla minst en meters avstånd från andra sällskap. Besökare som hämtar mat vid exempelvis en buffé ska kunna hålla en meters avstånd från sittande besökare.
Lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder och tillhörande föreskrifter reglerar dock inte avståndet mellan personer inom ett sällskap. Inom ett sällskap gäller att var och en tar ansvar för att hindra smittspridningen. Av förarbetena till lagen framgår bl.a. att den som driver ett serveringsställe ska ge förutsättningar för att besökare ska kunna hålla avstånd men kan inte helt hållas ansvarig i de fall besökare inom ett sällskap ändå inte håller avståndet. Ansvaret för detta får anses falla på besökarna själva.
-
Vad gäller när besökare rör sig på serveringsstället
När besökare rör sig på serveringsstället bör de kunna hålla en meters avstånd till varandra. Detta regleras inte uttryckligen i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd men den som driver ett serveringsställe bör beakta detta när den vidtar lämpliga åtgärder för att undvika trängsel. Lämpliga åtgärder i detta sammanhang kan exempelvis vara att anpassa möblering samt antalet besökare som vistas samtidigt på serveringsstället.
-
Vad betyder trängsel?
Det finns ingen exakt definition av begreppet trängsel. Besökare i ett sällskap ska kunna hålla minst en meters avstånd från besökare i andra sällskap. Detta gäller i första hand när besökare sitter ned vid ett bord eller en bardisk. Även när besökare rör sig i lokalen bör de kunna hålla detta avstånd från varandra, men då bedöms smittrisken vara något mindre i jämförelse med om besökarna sitter ner intill varandra under en längre tid. Samtidigt bör det beaktas att rörelse av besökare också medför nya smittspridningskedjor eftersom kontakterna mellan olika sällskap samt personal ökar.
-
Hur ska avståndsbedömningen göras? Ska avståndet mellan möblerna eller mellan sällskapen bedömas?
Vid tillsyn behöver det göras en helhetsbedömning. I första hand handlar det om att bedöma avståndet mellan sällskapen och det bör göras när sällskapen sitter ned.
-
Vad gäller för serveringsställen som använder avskiljare som exempelvis plexiglas?
Den viktigaste åtgärden för att minska risken för smittspridning på serveringsställen är att skapa avstånd mellan sällskapen och förhindra att trängsel uppstår.
Enligt Folkhälsomyndighetens ändrade föreskrifter ansvarar serveringsstället för att sällskapen ska kunna hålla minst en meters avstånd från varandra. Användningen av avskiljare kan därför inte motivera ett kortare avstånd mellan sällskapen än en meter. Den som driver serveringsstället kan dock fortsättningsvis använda avskiljare som kompletterande smittskyddsåtgärd.
-
Vad gäller för barn som sitter i knäet på en person i samma sällskap?
Inom ett sällskap är det den enskildes ansvar att hålla det avstånd som behövs. Föreskrifterna reglerar endast trängsel mellan olika sällskap. Barn som sitter i knäet ingår i sällskapet och inom sällskapet gäller Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2020:12) om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 m.m.
-
Vad innebär det att man endast får servera till besökare som sitter vid ett bord?
För att minska risken för smittspridning ska mat och dryck endast serveras till besökare som sitter vid ett bord, en bardisk eller liknande. Om det kan ske utan trängsel, och med minst en meters avstånd från sittande besökare, kan besökare hämta mat eller dryck över exempelvis en disk eller vid en buffé.
-
Bör den som driver ett serveringsställe dela på stora sällskap?
Antalet besökare i ett och samma sällskap vid ett bord, en bardisk eller liknande får vara max fyra. Om den grupp som besöker serveringsstället uppgår till fler än fyra besökare ska den som driver serveringsstället dela upp gruppen i sällskap med högst fyra besökare i varje. Med sällskap avses gruppering av besökare som sitter ned tillsammans på serveringsstället.
-
För att vidta åtgärder i syfte att undvika trängsel, räcker det med att den som driver serveringsstället markerar borden som upptagna eller behöver de plocka bort dem?
Syftet med tillsynen är att kontrollera att den som driver ett serveringsställe vidtar de åtgärder som behövs för att undvika trängsel. På vissa serveringsställen kan det innebära att besökarna ändå använder sig av de tomma borden samt att framkomligheten blir sämre. Av det skälet kan det vara lämpligt att ta bort borden. Samtidigt kan liknande situationer på andra serveringsställen istället fungera som naturliga hinder som främjar avstånd. Vid tillsyn behöver det göras en helhetsbedömning av serveringsstället vilket ibland kan innebära att en åtgärd kan vara lämplig för ett serveringsställe men den motsatta för ett annat.
Evenemang på eller invid serveringsstället
-
Vad gäller för evenemang som inte räknas som en allmän sammankomst eller offentlig tillställning?
Om sådana evenemang anordnas på eller invid ett serveringsställe, ska den som driver serveringsstället organisera verksamheten så att besökare sitter ned. Syftet med denna reglering är att undvika trängsel i form av exempelvis grupper av stående besökare vid en scen eller liknande.
-
Vad gäller för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar på serveringsställen?
Om det anordnas en allmän sammankomst eller offentlig tillställning så är förordningen (2020:114) om förbud mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tillämplig. Från och med den 24 november 2020 får sådana anordnas för max åtta personer.
I förordningen finns ett undantag för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med sittande publik, där sådana får anordnas för upp till 300 deltagare om de sitter ensamma eller två och två, och har minst en meter till andra sällskap.
Notera dock att samtliga länsstyrelser har tagit fram lokala föreskrifter vilka medför att undantaget om sittande publik upp till 300 deltagare för närvarande inte gäller. Det innebär alltså att maxtaket om åtta personer gäller samtliga allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.
De lokala föreskrifterna är tillfälliga och kan komma att ändras. Ta del av informationen från länsstyrelsen om vad som gäller i det län där sammankomsten eller tillställningen arrangeras.
Information till besökare
-
Är det tillräckligt att ge muntlig information till besökarna eller ska det skyltas?
Information om hur risken för smittspridning kan förhindras bör lämnas vid entréer, toaletter och andra platser där besökare uppehåller sig. Det framgår av de allmänna råden. Informationen bör vara väl synlig och innehålla information om vikten av att hålla avstånd och att sköta sin handhygien, att mat och dryck ska intas sittandes vid ett bord och att man bör stanna hemma om man har symtom på covid-19.
Utifrån formuleringen i de allmänna råden bör det vara lämpligast att använda skyltar, anslag eller liknande för att kommunicera informationen. I vissa fall, och i den mån det är möjligt, kan informationen även behöva ges muntligen, om besökare inte förstår eller av andra skäl inte följer rekommendationerna.
-
Behövs skyltar på fler språk än svenska?
Om serveringsstället har besökare som talar andra språk än svenska kan det vara svårt att följa kraven om åtgärder för att minska trängsel och smittspridning. Av det skälet kan den som driver serveringsstället behöva ge information på olika språk och ha skyltar med bildspråk istället för text. Det finns dock inget uttryckligt krav på att informationen ska vara på olika språk.
Personal på serveringsstället
-
I föreskriften framgår att den som driver ett serveringsställe ska säkerställa att personalen får adekvat information om hygienåtgärder för att förhindra smittspridning mellan besökare. Vilken typ av information bör det vara?
Av de allmänna råden framgår att sådan information kan vara information om smittvägar och hygienrutiner samt hur smittspridning kan förhindras på serveringsstället.
Se närmare om Folkhälsomyndighetens rekommendationer som även finns på andra språk
Allmänt om tillsynen
-
Ansvarar den som driver serveringsstället för områden utanför serveringsstället? Exempelvis om kön till serveringsstället str��cker sig utanför entréområdet.
Ja, men endast om köandet sker på ett område som den som driver serveringsstället äger eller disponerar över (se 3 § andra stycket lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen). En hyresgäst eller annan nyttjanderättshavare kan till exempel vara en person som disponerar över ett område (se prop. 2020/19:172 sid 20).
-
Vad gäller vid catering, utgör platsen där maten serveras ett serveringsställe? Har kommunen tillsyn över det?
Serveringsställen som abonneras eller som på annat sätt används eller hyrs ut till slutna sällskap omfattas av kommunens tillsyn. Skulle cateringverksamhet ingå i en festvåning där det erbjuds möjlighet till förtäring på stället omfattas verksamheten av begreppet serveringsställe, och därmed av kommunens tillsynsansvar (se prop. 2019/20:172 s 17). Om serveringen sker genom catering i någons hem har kommunen inte möjlighet att utöva tillsyn. (se prop. 2009/10:125 s. 101 och 170).
Enligt förarbeten till lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen avses med ordet serveringsställe samma typ av verksamhet som i lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Enligt förarbetena till den lagen är serveringsställen inrättningar som i näringsverksamhet serverar mat eller dryck till allmänheten och där möjlighet ges till förtäring på stället. Det saknar betydelse om serveringsstället är fast eller provisoriskt.
-
Vad gäller för exempelvis mataffärer där det finns servering i anslutning till själva affären. Ingår mataffären i en del av serveringsstället?
Mataffären i sin helhet är inte ett serveringsställe men om det däremot finns en del av affären där det bedrivs servering ingår den verksamheten i lagens tillämpningsområde.
-
Folkhälsomyndigheten har uppmanat till försiktighet vad gäller användning av fläktar. Många serveringsställen har fläktar i sina lokaler och angränsande utrymmen. Ska tillsynsmyndigheten ta hänsyn till fläktar och liknande på serveringsställen?
På grund av smittorisken bör ett serveringsställe undvika att använda fristående fläktar, portabel luftkonditionering och andra kylsystem med fläkt i rum där flera personer har samlats. Det är särskilt viktigt att undvika att rikta fläktar mot grupper av människor.
Normalt färdas virus endast en kort bit i luften innan de faller mot marken. Har man en fläkt som står på i rummet finns däremot en teoretisk möjlighet att fläkten blåser vätskedroppar med virus längre bort.Folkhälsomyndigheten råd är därför att om man ska ha en större samling personer på samma ställe ska man inte ha en fristående fläkt eller liknande riktad mot dem. Däremot kan man använda fristående fläktar och liknande i rum där enbart en person vistas.