Uppdaterad 28 maj 2021

Skapa bra sömnvanor

Under sömnen får hjärnan och kroppen tid att återhämta sig och bearbeta intryck. Att sova tillräckligt ökar motståndskraften mot både fysiska och psykiska påfrestningar.

  • Olika personer har olika sömnbehov. Känner du dig pigg och välfungerande på dagtid så får du troligen tillräckligt med sömn. Ungdomar brukar behöva ca 8–10 timmar sömn per natt och vuxna ca 7–9 timmar.
  • Försök att ha regelbundna sovtider där du stiger upp och går och lägger dig vid ungefär samma tider varje dag.
  • Att vara aktiv och röra på sig under dagen, särskilt på förmiddagen, hjälper kroppen att hålla en jämn dygnsrytm. Motionera och vistas gärna i dagsljus.
  • Skapa en rutin för att varva ner innan läggdags. Undvik jobb och annat som stressar upp dig. Alkohol, nikotin och koffein försämrar sömnen.
  • Försök att ha svalt, tyst och mörkt i sovrummet. Stäng av TV och mobil så att du inte blir störd.

Att sova dåligt ibland är normalt. Om sömnsvårigheterna håller i sig under en längre period så att tröttheten stör dig i vardagen kan du söka hjälp.

Läs mer om sömnbesvär på 1177.se.

Råd kring sömnproblem på grund av covid-19

Det finns sömnråd som är särskilt framtagna i samband med utbrottet av det nya coronaviruset och är sammanställda av European CBT-I Academy.
Ladda ned sömnråden från Karolinska Institutet (pdf, öppnas i nytt fönster