Uppdaterad 1 juni 2021

Ta vara på din fritid

Det är viktigt att trivas med sin fritid och kunna göra det som man tycker är roligt.

  • Du kanske vill hitta nya fritidsintressen eller andra som vill göra samma saker som du. Fundera på om det finns någon förening som kan hjälpa dig att utveckla dina intressen.
  • Kulturen får många att må bättre bland annat för att man kan hitta gemenskap och träffa nya vänner. Välbefinnandet kan öka både före, under och efter en kulturell upplevelse. Vad gillar du bäst – konst, musik, film, teater, litteratur eller något annat? Finns det något nytt du vill prova?
  • Att komma ut i naturen är bra för både den fysiska och den psykiska hälsan. Planera till exempel in en skogspromenad, en skidtur eller ett bad.
  • Sociala medier och skärmtid kan påverka hur du mår. Tänk på att ta pauser och rör på dig om du sitter mycket framför skärm, och fundera på om du skulle må bättre av att minska på skärmtiden. Fokusera på de medier som du mår bra av och låt inte det gå ut över andra aktiviteter.Här kan du läsa mera om hållbara skärmvanor.
  • Håll koll på dina spelvanor. Det är viktigt att hålla koll på om spelandet får negativa effekter. Det är viktigt att du till exempel håller åldersgränser för spel om pengar, använder de verktyg som finns för att begränsa spelandet och aldrig lånar pengar till spel. Om spelandet blir ett problem ska du söka hjälp. På spelprevention.se kan du läsa mer om spelproblem och på stödlinjen.se kan du hitta verktyg och stöd
en flicka bakifrån, flera ungdomar runt en lägereld