Uppdaterad 1 juni 2021

Umgås med människor som får dig att må bra

Att känna sig trygg och kunna vara sig själv är viktigt för den psykiska hälsan. Det är också bra att få energi från sina sociala relationer oavsett om det handlar om familj, vänskap, kärlek eller sex.

  • Umgås med människor, fysiskt eller digitalt, som ger energi och kan stödja dig när det behövs. Andra gånger behöver du vara ett stöd för någon, för i alla relationer är det viktigt att både ge och ta.
  • Försök att hitta andra som är i samma situation som du, har samma intressen eller känner på samma sätt. Det är lättare att kunna vara sig själv när man känner sig trygg och inkluderad.
  • Det är också viktigt att kunna vara sig själv i partnerrelationer. Du ska aldrig behöva hamna i situationer där du känner dig obekväm, hotadtrakasserad eller utsatt för fysiskt, psykisk eller sexuellt våld. Om du är i en utsatt situation kan du behöva stöd och hjälp för att förändra detta.På 1177 finns information om var du kan få råd och stöd via mejl, chatt eller telefon.
  • Sexuella relationer ska alltid vara frivilliga, ömsesidiga och respektfulla. Säg eller visa vad du vill och inte vill, och gå aldrig med på saker för att någon annan vill det. Sex ska kännas bra för alla inblandade och du måste också vara säker på vad din eller dina partner vill göra. Lyssna, fråga, känn av stämningen och visa respekt.
  • Känns det som om du inte passar in normen eller inte kan leva upp till andras förväntningar? Då behöver du kanske förhålla dig till eller gå emot dessa förväntningar, till exempel traditionella könsmönster om hur en kvinna eller en man ska vara eller vilka relationer du förväntas ha. Det finns många mer eller mindre starka normer som påverkar hur vi förväntas se ut, bete oss och vara, eller vilka intressen, yrken och relationer vi förväntas ha. Fundera på vad som känns rätt för dig och vad som gör att du trivs med dig själv och situationen. Det kan vara jobbigt att inte följa normer, och då är det extra viktigt att ha någon som kan ge stöd.