Frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om SmiNet. Sidan uppdateras kontinuerligt med flera frågor och svar.
Vanliga frågor om inloggning
-
Lyssna
Vi rekommenderar att du i första hand använder Chrome och då helst en senare version. Även Edge går bra att använda, och då från version 79 som är baserad på chromium.
Uppdaterad: 2021-07-16 13:38:17
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Prova i första hand följande steg om du inte kan logga in till SmiNet:
- Kontrollera om det är någon driftstörning i SmiNet, under Driftinfo och nyheter
- Använd i första hand webbläsaren Chrome och då helst en senare version. Även Edge går bra att använda, och då från version 79 som är baserad på chromium.
- Prova att tömma historiken i din webbläsare (cachen). Tryck ctrl + shift + delete när du är i webbläsaren så öppnas en ruta för detta. Starta sedan om webbläsaren och försök att logga in igen.
- Fråga dina kollegor om de har samma problem.
- Kontakta SmiNet-supporten och förklara ditt problem.
Ange ditt användarnamn, tidpunkt och beskriv vad du försökte göra och vad som gick fel. Bifoga gärna skärmklipp som visar problemet. Men tänk på att skärmklippet INTE får innehålla känsliga personuppgifter.
Skicka mejl till: sminet@folkhalsomyndigheten.se
Uppdaterad: 2021-07-16 13:38:23
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Innan du kontaktar SmiNet-supporten på Folkhälsomyndigheten behöver du undersöka följande för att vara säker på att det inte är ett regionalt IT-problem:
- Fungerar andra system via Sjunet när du loggar in med ditt SITHS- kort?
- Har dina kollegor samma problem som du?
- Kontakta din regionala IT-enhet och fråga om Sjunet och eventuella driftsproblem. Din IT-enhet har möjlighet att kontakta Sjunetleverantör för hjälp med felsökning.
- Kvarstår problemen efter regional felsökning kontaktas SmiNet-supporten.
Ange kontaktuppgifter, när och hur problemet uppstår samt beskriv noggrant resultaten från punkterna 1-3 ovan. Bifoga gärna skärmklipp som visar problemet. Men tänk på att skärmklippet INTE får innehålla känsliga personuppgifter. Skicka mejl till: sminet@folkhalsomyndigheten.se
Uppdaterad: 2021-11-17 14:29:33
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Om du uppfattar något som du tror är ett tekniskt fel i SmiNet, exempelvis en knapp som inte fungerar, att det tycks vara fel i data som visas eller att du har problem att göra en manuell labbanmälan, prova med följande steg:
- Kontrollera om det är någon driftstörning i SmiNet, under Driftinfo och nyheter
- Använd i första hand webbläsaren Chrome och då helst en senare version. Även Edge går bra att använda, och då från version 79 som är baserad på chromium.
- Prova att tömma historiken i din webbläsare (cachen). Tryck ctrl + shift + delete när du är i webbläsaren så öppnas en ruta för detta. Starta sedan om webbläsaren och försök att logga in igen.
- Fråga dina kollegor om de har samma problem.
- För att rapportera fel följer du instruktionerna du hittar på felanmälan.
Uppdaterad: 2021-09-15 12:54:30
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Du hittar manualer och information som stöd vid anmälan på sidan Om anmälan
Uppdaterad: 2021-09-15 14:08:55
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Du ska i första hand logga in med ditt SITHS-kort/Tjänstekort. Dina behörigheter hämtas från HSA-katalogen.
Om du inte kan använda ett SITHS-kort/eTjänstekort får du använda ett gruppkonto. Du loggar då in med användarnamn och lösenord som du får från din smittskyddsenheten i din region. Kontaktuppgifter till regionernas smittskyddsenheter
Mer utförlig information om inloggning och klinisk anmälan finns i Användarmanual - klinisk anmälan SmiNet
Uppdaterad: 2021-07-16 13:37:45
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Du ska i första hand logga in med ditt SITHS-kort/Tjänstekort.
Om du inte kan använda ett SITHS-kort/eTjänstekort får du använda ett gruppkonto.
För inloggningsuppgifter, kontakta Folkhälsomyndigheten sminet@folkhalsomyndigheten.se
Mer detaljerad information finns i Användarmanual - manuell laboratorieanmälan till SmiNet
Uppdaterad: 2021-07-16 13:38:07
Direktlänk till frågan -
Lyssna
För att beställa ett SITHS_kort vänder du dig i till din lokala SITHS-organisation/eTjänstekortsförvaltning.
Uppdaterad: 2021-09-09 14:16:30
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Du kan testa ditt SITHS-kort på Iniera. Testa SITHS-kort/eTjänstekort
Uppdaterad: 2021-09-09 16:13:16
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Det finns möjlighet att skicka in anmälan på papper utan att logga in i SmiNet. Använd endast den funktionen om du inte kan logga in via SITHS-kort/eTjänstekort eller gruppinloggning eller om du inte kan nå SmiNet.
Här finns anmälningsformulär för klinisk- och paragrafanmälan i PDF-format som du kan fylla i. De måste sedan skrivas ut och postas till smittskyddsläkaren i din region.
Observera att en anmälan på papper försenar anmälan och innebär extraarbete. Det blir alltid säkrare om informationen matas in så nära källan som möjligt.
Anmäl klinisk- och paragrafanmälan på papper utan inloggning (Via Sjunet)
Anmäl klinisk- och paragrafanmälan på papper utan inloggning (övriga användare, utanför Sjunet)
Uppdaterad: 2021-09-10 14:43:03
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Det finns inget krav på att ha ett medarbetaruppdrag för att logga in i SmiNet.
Arbetar du inom vården/på laboratorium och saknar medarbetaruppdrag väljer du vårdenhet i anmälan.
- Tryck på knappen ”Välj din vårdenhet” under sektionen ”Behandlande läkare” längst ner i anmälan.
Du kan kontakta din lokala SITHS-organisation/eTjänstekortsförvaltning på din vårdenhet för att uppdatera HSA katalogen med ditt aktuella medarbetaruppdrag.
Uppdaterad: 2021-09-14 11:23:36
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Om du har mer än ett medarbetaruppdrag när du loggar in i SmiNet kommer du att se en lista över de medarbetaruppdrag du har i HSA-katalogen.
- Välj det uppdrag där du jobbar just nu när du gör anmälan, för att anmälan ska få rätt vårdenhet.
- Vill du senare anmäla från ett annat medarbetaruppdrag behöver du logga ut och in igen för att välja det uppdraget.
Om inget medarbetaruppdrag stämmer.
- Välj ändå något av dem som finns och ändra sedan vårdenhet längst ner i anmälan genom att trycka på knappen ”Byt felaktig vårdenhet” under sektionen ”Behandlande läkare”.
Om du saknar medarbetaruppdrag eller har kvar uppdrag som är avslutade, kontakta din lokala SITHS-organisation/eTjänstekortsförvaltning på respektive vårdenhet för att uppdatera HSA-katalogen.
Uppdaterad: 2021-09-14 10:13:06
Direktlänk till frågan -
Lyssna
Om du har mer än ett medarbetaruppdrag när du loggar in i SmiNet kommer du att se en lista med de medarbetaruppdrag som du har i HSA-katalogen.
- Har du valt att logga in som handläggare på en Smittskyddsenhet spelar det ingen roll vilket medarbetaruppdrag du väljer i listan. (Du ska inte ha ett medarbetaruppdrag kopplat till ditt Smittskydd.)
SmiNet tittar inte på vilket medarbetaruppdrag du har valt när du loggar in som SME-handläggare. Systemet kontrollerar bara att det HSA-ID som är kopplat till ditt SITHS-kort ger dig behörighet att logga in som SME-handläggare.
Har du ändå problem?
- Kontrollera med en administratör på ditt smittskydd att din användare är upplagd, är aktiv och har rätt roll(er).
- Om du har kvar medarbetaruppdrag som är avslutade, kontakta din lokala SITHS-organisation/eTjänstekortsförvaltning på respektive vårdenhet för att ta bort dem i HSA-katalogen. Om du efter detta har färre än två uppdrag behöver du inte välja medarbetaruppdrag vid inloggning.
Uppdaterad: 2021-09-14 14:08:28
Direktlänk till frågan