Sminet support

Problem med inloggning? Vill du göra en felanmälan eller skicka in ett förbättringsförslag? Här får du hjälp och hittar information.

Går Sminet inte att nå?

Om du inte kan nå Sminet och det inte är ett planerat driftstopp – hör av dig direkt till sminet@folkhalsomyndigheten.se och skriv "Sminet går ej att nå" i ämnesraden.

Driftinformation och nyheter

Vad ska jag anmäla – och hur?

Information om hur du gör en anmälan till Sminet, hittar stödmaterial och blanketter:

Om anmälan av allmänfarliga och andra anmälnings­pliktiga sjukdomar till Sminet

Tänk på att aldrig skicka känslig information via e-post!

Patientfrågor och inskickade anmälningar

Behöver du stöd i handläggningen av ett misstänkt eller bekräftat fall av en anmälningspliktig sjukdom? Har du frågor om smittspårning eller anmälningar du har skickat in?

Kontakta smittskyddsenheten i din region: Smittskyddsenheter (slf.se).

Problem med att komma in i SmiNet?

  • Saknar du ett SITHS-kort eller eTjänstekort för inloggning? Vänd dig till din lokala SITHS-organisation alternativt eTjänstekortsförvaltning.
  • Arbetar du inom vården och har frågor om inloggningsuppgifter? Kontakta i första hand smittskyddsenheten i din region: Smittskyddsenheter (slf.se)
  • Om du arbetar du på en smittskyddsenhet eller ett laboratorium och har frågor om åtkomst till Sminet: kontakta sminet@folkhalsomyndigheten.se.

Tänk på att aldrig skicka känslig information via e-post!