Rapportering av fel i Sminet
För att effektivt kunna planera och prioritera utvecklingsarbeten behöver vi få strukturerad information om upplevda fel samt förslag på förbättringar.
Går Sminet inte att nå?
Om du inte kan nå Sminet och det inte är ett planerat driftstopp – hör av dig direkt till sminet@folkhalsomyndigheten.se och skriv "Sminet går ej att nå" i ämnesraden.
Driftinformation och nyheterTitta i användarmanualen för att se om den kan underlätta felsökning. Du hittar stödmaterial via länken.
Om anmälan av allmänfarliga och andra anmälningspliktiga sjukdomar till SminetFelanmäl upplevda fel
Vi har två alternativ att felanmäla upplevda fel, välj det som passar dig.
Gör så här med förifyllt mejl i din mejlklient
- Öppna det förifyllda mejlet via länken Felanmälan (OFT, 37 kB).
- Filen laddas automatiskt ned på din dator. Du öppnar filen genom att gå till utforskaren där hämtade filer finns, välj öppna. Svara på alla frågor så utförligt som möjligt. Skicka iväg mejlet.
Ditt mejl kommer att hanteras så fort som möjligt och du kommer att få en bekräftelse på att ditt mejl har kommit fram.
Gör så här om du inte kan öppna det förifyllda mejlet med din mejlklient
- Kopiera punkterna nedan, klistra in i ett mejl. Svara på alla frågor så utförligt som möjligt.
- Beskriv i en mening vad du uppfattar är fel.
- Beskriv steg för steg var du var och vad du gjorde i systemet innan och fram till att felet uppstod? Ange anrop-id ifall du får ett systemfelsmeddelande. Bifoga om möjligt skärmdumpar där hela skärmen syns (obs! maskera personuppgifter).
- Datum och klockslag när felet uppstår.
- Beskriv hur du anser att systemet borde fungera.
- Uppstår samma fel om du testar igen? Beskriv så utförligt som möjligt.
- Upplever dina kollegor samma fel? Beskriv så utförligt som möjligt.
- Har du förslag på hur man kan göra det du vill göra, men på ett annat sätt?
- Beskriv konsekvenser till följd av felet.
- Kontaktperson som kan svara på eventuella följdfrågor om felet.
- Eventuell övrig information som kan underlätta vår felsökning.
- Skriv 'Felanmälan' i ämnesraden följt av något eller några ord som sammanfattar felet/förslaget.
- Mejla informationen till sminet@folkhalsomyndigheten.se.
Ditt mejl kommer att hanteras så fort som möjligt och du kommer att få en bekräftelse på att ditt mejl har kommit fram.
Exempel på hur ett fel kan beskrivas när du gör en felanmälan
1. Beskriv i en mening vad som är fel.
Exempel: När jag försöker skapa en daganteckning inne i ett fall klagar systemet på att vissa fält är obligatoriska trots att de inte står som det.
2. Beskriv steg för steg var du var och vad du gjorde i systemet innan och fram till att felet uppstod?
Exempel: Ange anrop-id ifall du får ett systemfelsmeddelande. Bifoga om möjligt skärmdumpar där hela skärmen syns (obs! maskera personuppgifter).
- Går in på Fall och sen Ny daganteckning.
- Väljer E-post som typ av daganteckning.
- Fyller in valfritt på alla andra obligatoriska fält.
- Klickar på Slutsignera och Bekräfta.
3. Beskriv datum och klockslag för när felet uppstår.
Exempel: 16/9, kl. 10:01.
4. Beskriv hur du anser att systemet borde fungera.
Exempel: När jag klickar på Spara som utkast ska daganteckningen sparas.
5. Uppstår samma fel om du testar igen? Utveckla svaret om möjligt.
Exempel: Ja, har hänt varje gång jag testar.
6. Upplever dina kollegor samma fel? Utveckla svaret om möjligt.
Exempel: Bad min kollega att göra samma steg och hon upplevde inte samma problem.
7. Har du förslag på hur man kan göra det du vill göra, men på ett annat sätt?
Exempel: Nej.
8. Beskriv vad felet ger för konsekvenser.
Exempel: Går inte att skapa en daganteckning och jag kommer inte vidare.
9. Kontaktperson som kan svara på eventuella följdfrågor om felet.
Exempel: Kalle Karlsson, kalle.karlsson@regionx.se.
10. Övrig information som kan underlätta vår felsökning?
Exempel: Har testat att starta om samt rensat cachen.