Uppföljning av kriterier skola

Nedan framgår hur ni som verksamhet visar hur ni uppfyllt kriterierna för att bli diplomerade. Kontakta oss när ni arbetat med kriterierna och är redo att bli diplomerade.

Undervisning och aktiviteter för elever

Kriterium 1
Skolan använder sig av utbildningsmaterial och aktiviteter som ger en fördjupad kunskap om antibiotika och antibiotikaresistens, när dessa teman nämns i läroplanerna för grundskolan eller gymnasieskolan.

Måluppfyllelse: Skolan har använt sig av utbildningsmaterial och aktiviteter som ger en fördjupad kunskap om antibiotika och antibiotikaresistens när detta nämns i läroplanen.

Inrapportering: Ja/nej. Beskriv i vilka ämnen och vad som har gjorts.

Kriterium 2
Skolan tar upp antibiotika och antibiotikaresistens i minst ett ämne eller kurs i den ordinarie undervisningen, när dessa teman inte uttryckligen nämns i läroplanerna för grundskolan eller gymnasieskolan.

Måluppfyllelse: Skolan har tagit upp antibiotika och antibiotikaresistens i minst ett ämne i den ordinarie undervisningen, när det inte uttryckligen nämns i läroplanerna för grundskolan eller gymnasieskolan.

Inrapportering: Ja/nej. Beskriv i vilka ämnen och vad som har gjorts.

Kriterium 3
Skolan genomför en eller flera aktiviteter (gärna ämnesövergripande) med fokus på infektioner, smittspridning, antibiotika och antibiotikaresistens, som ett komplement till den ordinarie undervisningen.

Måluppfyllelse: Skolan har genomfört en eller flera aktiviteter (gärna ämnesövergripande) med fokus på infektioner, smittspridning, antibiotika och antibiotikaresistens som ett komplement till den ordinarie undervisningen

Inrapportering: Ja/nej. Beskriv vad ni har gjort, på vilket sätt och för vem.

Förankring och kompetensutveckling

Kriterium 4
Arbetet med kriterierna för att bli en antibiotikasmart skola ska vara förankrat hos skolledningen som uppmuntrar engagemang, kompetensutveckling och undervisning om infektion, smittspridning, antibiotika och antibiotikaresistens.

Måluppfyllelse: Arbetet med kriterierna är förankrat hos skolledningen som uppmuntrar engagemang, kompetensutveckling och undervisning om infektion, smittspridning, antibiotika och antibiotikaresistens

Inrapportering: Ja/nej. Beskriv hur.

Kriterium 5
Skolan erbjuder sin personal utbildning och information om antibiotikaresistens, hur man kan arbeta förebyggande och att man jobbar för att bli en antibiotikasmart skola.

Måluppfyllelse: Skolan har erbjudit sin personal utbildning och information om antibiotikaresistens, hur man kan arbeta förebyggande och att man jobbar för att vara en antibiotikasmart skola.

Inrapportering: Ja/nej. Beskriv vad ni har erbjudit, på vilket sätt och för vem.

Kunskap- och erfarenhetsspridning

Kriterium 6
Skolan informerar elever och vårdnadshavare om antibiotikaresistens och att man arbetar för att bli en antibiotikasmart skola.

Måluppfyllelse: Skolan har informerat elever och vårdnadshavare via lämpliga kanaler.

Inrapportering: Ja/nej. Beskriv hur.

Kriterium 7
Skolan bidrar till att sprida lärdomar från arbetet och deltar i erfarenhetsutbyte.

Måluppfyllelse: Skolan har bidragit till att sprida lärdomar och deltagit i erfarenhetsutbyte.

Inrapportering: Ja/nej. Beskriv hur.