Gröna skolgårdar – för barns hälsa och naturförståelse
LyssnaDel i webbinarieserie: Här får vi ta del av sammanställd forskning om vikten av natur på skolgårdar, en jämförande studie av olika slags lekplatser och exempel på hur en kommun främjar natur för barn i skolan.
I höst arrangerar vi en ny omgång av webbinarier på temat ”tillgång till vardagsnära natur är bra för folkhälsan”.
De fyra olika tillfällena bjuder både på ny kunskap och en rad praktiska exempel om hur man planerar för tillgången till natur där människor bor, hur den kan skötas, gröna skolgårdar och hur föreningar arbetar för att få med mindre naturvana barn och unga ut i den vardagsnära naturen.
Innehåll
I det tredje webbinariet – Gröna skolgårdar – för barns hälsa och naturförståelse – får vi ta del av sammanställd forskning om vikten av natur på skolgårdar, en jämförande studie av olika slags lekplatser och exempel på hur en kommun främjar natur för barn i skolan.
Från programmet
Biologisk mångfald på skolgården för hälsa och hållbarhet – en överblick av forskningsläget
Vad säger forskningen om gröna skolgårdar? Vi utgår från en nyskriven forskningssyntes som både lyfter på vilket sätt natur på skolgården gynnar barns hälsa och välmående, och möjliga vägar att nå en grönare skolgård.
Anna S. Persson och Johan Kjellberg Jensen, forskare, Centrum för miljö- och klimatvetenskap, Lunds universitet
Kvarterslek, Temalekplats eller Lekotop? – en jämförande studie
Presentation av slutsatserna av en studie som jämfört tre lekplatstyper och dess kostnader för anläggande och skötsel, lekvärden, ekosystemtjänster och klimatavtryck. Vad kan vi ta med oss när vi vill göra gröna skolgårdar?
Mattias Gustafsson, landskapsarkitekt, Urbio
Mera träd på skolgården
Genom en mångårig förvaltningsövergripande satsning har Helsingborg lyckats lyfta in skolgårdsfrågan i stadens övergripande arbete och samtidigt fått fler att engagera sig i frågan.
Stadens exempelträdgård visar olika skolgårdselement som är lätta att anlägga och kombinera i den egna utemiljön. Planteringen av större träd och buskar på fem av de mest hårdgjorda skolgårdarna bidrar till förståelse för växternas betydelse i form av biologisk mångfald, klimatanpassning och estetik.
Sofia Hallin, trädansvarig, Andrijana Ardalic, projektledare, Annika Jonasson och Caroline Sjunner, miljöpedagoger och Pernilla Gullvert, grönyteförvaltare, alla från Helsingborgs stad.
Målgrupp
Webbinarierna är öppna för alla som är intresserade av dessa frågor, men vänder sig framför allt till dig som arbetar med samhällsplanering, folkhälsa, friluftsliv eller vård/rehabilitering på kommun, länsstyrelse, region eller myndighet.
Anmälan
Anmäl dig via formuläret här på sidan, senast den 18 november.
Länk för att delta digitalt skickas till anmälda deltagare senast dagen innan webbinariet.
Webbinariet spelas in och kan ses i efterhand.
Kontakt
För frågor om programmet
Eva Stighäll, Naturvårdsverket
eva.stighall@naturvardsverket.se
För frågor om anmälan
Elisabet Olofsson, Folkhälsomyndigheten
elisabet.olofsson@folkhalsomyndigheten.se
Fyra webbinarier under hösten
- 23 oktober – Planering för ett vardagsnära friluftsliv
- 7 november – Dialog, samverkan och hyggesfri skogsskötsel för attraktiv vardagsnära skog
- 20 november – Gröna skolgårdar; för barns hälsa och naturförståelse (anmälan på denna sida)
- 3 december – Tillsammans i naturen; aktiviteter för naturovana i vardagsnära natur
Stödmaterial
Webbinarierna är en del av ett stödmaterial om vardagsnära natur. Redan nu kan du ta del av det uppdaterade kunskapsunderlaget om hur vardagsnära natur kan bidra till en god och jämlik hälsa, samt vad som kan göras för att utveckla den vardagsnära naturen, främst i kommunerna. Du hittar materialet på Naturvårdsverkets webbplats;
Tillgång till vardagsnära natur är bra för folkhälsan (naturvardsverket.se)
Arrangörer
Webbinarieserien är ett samarbete mellan Folkhälsomyndigheten, Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen och Länsstyrelserna.