Telefonlinjen bemannas av hälsokommunikatörer och hälsoinformatörer i regionerna som talar arabiska, somaliska, persiska, tigrinja, amarinja och ryska.
Hit kan allmänheten ringa för att få svar på frågor om det nya coronaviruset. Exempel på frågor som kan besvaras är:

  • Vad är coronavirus?
  • Hur smittar det, hur skyddar man sig och hur förhindrar man smittspridning?
  • Finns det mediciner mot det nya coronaviruset?
  • Var finns det information på olika språk?

Den som ringer möts av en kort introduktion på engelska, följt av en längre på arabiska. Därefter väljer man önskat språk via följande knappval:

  1. Arabiska
  2. Somaliska
  3. Persiska
  4. Tigrinja/ amarinja
  5. Ryska

Region Stockholm ansvarar för drift av tjänsten, men den är tillgänglig i hela Sverige. Folkhälsomyndigheten samverkar med regionerna för att ge korrekt och aktuell information om covid-19 på andra språk än svenska och ge ökat informationsstöd åt icke svensktalande personer.

Telefonlinjen fungerar inte som sjukvårdsupplysning och det går inte att få hjälp med enskilda patientärenden, då ska man vända sig till 1177 Vårdguiden.

Vid akuta och livshotande besvär ska man ringa 112. För allmänna frågor om det nya coronaviruset finns det nationella informationsnumret 113 13.

Kategori: Nyhet