Standardiserat underlag för e-tjänster ska underlätta för företag och kommuner
På uppdrag av regeringen tar vi fram ett standardiserat underlag som underlättar för kommuner att utveckla e-tjänster. Det handlar om e-tjänster för ansökan och anmälan om försäljning av tobak, tobaksfria nikotinprodukter, folköl, e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
Syftet är att underlätta för kommuner att snabbare kunna införa digitala lösningar för företagens ansökningar och anmälningar. Förutom att ta fram underlag för utveckling av e-tjänster ingår att ta fram:
- Vägledning för kommunala handläggare.
- Vägledning för företag om ansökan och anmälan.
Hur underlättar detta för mig?
Uppdraget ska göra mer likartade arbetssätt möjliga nationellt och skapa en ökad tydlighet för både handläggare i kommuner och företagare.
Kvalitetsgranskad information och klarspråkade texter både i själva e-tjänsten och för kommunens webbplats skapar enhetlighet och tydlighet.
Ni som jobbar i en kommun får en enkel anpassning till ny lagstiftning och nya vägledningar genom att underlaget uppdateras nationellt av oss på Folkhälsomyndigheten.
Genom att ta fram underlagen hoppas vi driva digitaliseringen framåt till en lägre kostnad. Tanken är också att en nationellt standardiserad e-tjänst ska leda till en effektivare kravställning mot leverantörer.
Vi tror att ett gemensamt arbete är värdefullt och ett effektivt sätt att arbeta med underlag till e-tjänster som kan användas av alla kommuner.
Ytterst ska de standardiserade e-tjänsterna och den utvecklade vägledningen förenkla för företagen i deras kontakter med kommunerna. Företagen får samma förutsättningar oberoende var i landet de ansöker för tillstånd eller anmäler sina verksamheter.
Hur kan kommunen använda underlaget?
Kommunerna kan implementera underlaget på olika sätt utifrån sina behov och förutsättningar. Även om det är frivilligt för kommunerna att använda de standardiserade underlagen för e-tjänsten så är grundtanken att så många som möjligt ska göra det.
Olika sätt att driftsätta e-tjänsterna:
- Leverantören driftsätter e-tjänsten i sin egen lösning med koppling till verksamhetssystem. Kommuner upphandlar dessa e-tjänster som en tjänst.
- Kommunen bygger en egen e-tjänst utifrån specifikationen och kopplar mot sitt verksamhetssystem som stödjer specifikationer för informationsutbyte.
- Kommunen driftsätter e-tjänsten i en e-tjänsteplattform utan integration till sitt verksamhetssystem. Folkhälsomyndigheten behöver hjälp från någon kommun att utveckla en referensimplementation som sprids mellan kommunerna som mallar.
Kommuner viktig roll i arbetet
En arbetsgrupp med kommuner bidrar i utvecklingen av underlagen. I en workshopserie har gruppen diskuterat grundläggande behov för att få en förståelse för variationer mellan olika kommuner.
I arbetsgruppen deltar Burlöv, Borås, Eskilstuna, Göteborg, Kungsbacka, Västerås, Miljösamverkan östra Skaraborg, Stockholms Stad, länsstyrelsen i Stockholm och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Förankring genom referensgrupp
För att säkerställa förankring i kommunerna har uppdraget även en referensgrupp som ger återkoppling på de underlag som tas fram.
Referensgruppen består av representanter från Hudiksvall, Hässleholm, Lomma, Malmö, Sala, Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund, Uppsala och Örebro.
Förankring med leverantörer och företag
I arbetet med regeringsuppdraget träffar vi även leverantörer av tjänster och företag i branscher som kommer att använda e-tjänsterna för att få in deras perspektiv.
Redovisning
Uppdraget ska slutredovisas senast den 31 december 2026 till Regeringskansliet, Klimat- och näringslivsdepartementet.