Standardiserat underlag för e-tjänster ska underlätta för företag och kommuner
Folkhälsomyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att ta fram ett standardiserat underlag som underlättar för kommuner att utveckla e-tjänster. Det handlar om e-tjänster för ansökan och anmälan om försäljning av tobak, tobaksfria nikotinprodukter, folköl, e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
Syftet är att underlätta för kommuner att snabbare kunna införa digitala lösningar för företagens ansökningar och anmälningar. Förutom att ta fram underlag för utveckling av e-tjänster ingår att ta fram:
- Vägledning för kommunala handläggare.
- Vägledning för företag om ansökan och anmälan.
Hur underlättar detta för mig som jobbar i en kommun?
Uppdraget ska göra mer likartade arbetssätt möjliga nationellt och skapa en ökad tydlighet för både handläggare och företagare.
Genom att ta fram underlagen hoppas vi driva digitaliseringen framåt för kommunerna till en lägre kostnad. Tanken är också att en nationellt standardiserad e-tjänst ska leda till en effektivare kravställning mot leverantörer.
Vi tror att ett gemensamt arbete är värdefullt och ett effektivt sätt att arbeta med underlag till e-tjänster som kan användas av alla kommuner.
Ytterst ska de standardiserade e-tjänsterna och den utvecklade vägledningen förenkla för företagen i deras kontakter med kommunerna.
Hur kan kommunen använda underlaget?
Kommunerna kan implementera underlaget på olika sätt utifrån sina behov och förutsättningar. Även om det är frivilligt för kommunerna att använda de standardiserade underlagen för e-tjänsten så är grundtanken att så många som möjligt ska göra det.
Olika sätt att driftsätta e-tjänsterna:
- Leverantören driftsätter e-tjänsten i sin egen lösning med koppling till verksamhetssystem. Kommuner upphandlar dessa e-tjänster som en tjänst.
- Kommun bygger en egen e-tjänst utifrån specifikationen och kopplar mot sitt verksamhetssystem som stödjer specifikationer för informationsutbyte.
- Kommun driftsätter e-tjänsten i en e-tjänsteplattform utan integration till sitt verksamhetssystem. Folkhälsomyndigheten behöver hjälp från någon kommun att utveckla en referensimplementation som sprids mellan kommunerna som mallar.
Vill du som kommunal handläggare vara med i arbetet?
I arbetet med att ta fram underlag till e-tjänster kommer vi att ha en nära samverkan med en arbetsgrupp och en referensgrupp med representanter från kommuner.
Vill du vara med? Mejla till projektledare Pär Kollberg, par.kollberg@folkhalsomyndigheten.se.
Arbetsgruppen utvecklar underlagen
Arbetsgruppen har startat arbetet med att utveckla underlagen. Vi genomför en workshopserie under hösten där vi gemensamt diskuterar grundläggande behov och får en förståelse för variationer mellan kommuner.
Arbetsgruppen består av representanter från Burlöv, Borås, Eskilstuna, Göteborg, Kungsbacka, Västerås, Miljösamverkan östra Skaraborg, länsstyrelsen i Stockholm och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Förankring genom referensgruppen
Referensgruppen kommer att bestå av representanter från 10–15 kommuner som företräder bredden av kommun-Sverige. Deltagarna bidrar med återkoppling på resultatet av arbetsgruppens insatser. På så sätt vill vi säkerställa förankring av arbetet i kommunerna. Referensgruppen sammankallas digitalt ungefär varannan månad för att ta ställning till olika resultatet.
Förankring med leverantörer och företag
I arbetet med regeringsuppdraget kommer vi även att träffa leverantörer av tjänster och företag för att få in deras perspektiv.
Redovisning
Uppdraget ska slutredovisas senast den 31 december 2026 till Regeringskansliet, Klimat- och näringslivsdepartementet.