Vi berättar om hur man ska göra för att inte sprida smitta eller själv blir smittad.
Vi berättar om hur du ska göra om du eller någon i din familj blir sjuk.
Vi berättar om andra saker också.
Läs mer här nedanför och klicka på länkarna.
Här har vi samlat information om sjukdomen covid-19 på lättläst svenska.
Du kan läsa om sjukdomen och hur du ska göra om du blir sjuk.
Du kan läsa om hur du ska skydda dig mot smitta.
Vi berättar om hur man ska göra för att inte sprida smitta eller själv blir smittad.
Vi berättar om hur du ska göra om du eller någon i din familj blir sjuk.
Vi berättar om andra saker också.
Läs mer här nedanför och klicka på länkarna.
Från den 14 december gäller nya råd för hela landet. Råden beskriver hur du skyddar dig själv och andra från att smittas av coronavirus.
Testa dig om du har symtom på covid‑19. Har du sjukdomen är det viktigt att du inte smittar andra. Folkhälsomyndigheten säger att alla vuxna, och barn från cirka 6 år bör testa sig om de har symtom.
Ett nytt virus har upptäckts i världen. Det kallas för det nya corona-viruset. Virus kan göra folk sjuka. Om du blir smittad av det nya corona-viruset kan du få sjukdomen covid-19.
Det nya corona-viruset sprider sig lätt mellan människor. Det här kan du göra för att inte bli sjuk och för att inte smitta andra.
Det är viktigt att veta vad du ska göra om du eller den du bor tillsammans med får sjukdomen covid-19.
På denna sida har vi samlat material för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
På krisinformation.se finns en avdeling på lättläst information om covid-19.
På krisinformation.se finns mycket teckenspråkstolkad information om covid-19. Aktuell information finns på teckenspråk och det finns också information om bland annat smittspridning, symtom, riskgrupper, resor och provtagning.
Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, läser in information från krisinformation.se
Uppdaterat: 2020-12-18