Om du känner dig sjuk

Stanna hemma

Stanna hemma även om du bara är lite sjuk.
Du ska stanna hemma
även om du har haft covid-19
Du ska stanna hemma
även om du är vaccinerad.

Testa dig

Om du har symtom på covid-19
ska du testa dig.

Här kan du läsa hur du beställer ett test för att se om du har covid-19.

Du kan också ringa 1177 så berättar en sjuksköterska
hur du ska göra för att ta ett prov.

Du ska stanna hemma
tills du får svar på vad provet visade.

Om du har covid-19

Om testet säger att du har covid‑19
ska du alltid stanna hemma i minst sju dagar
från det att du blev sjuk.
De två sista dagarna
ska du känna dig bra
och inte ha feber.

Efter det kan du gå tillbaka till arbetet eller skolan.
Du ska inte ta ett test till
för att se om du blivit frisk igen.

Du kommer att få regler
som berättar hur du ska göra
för att inte smitta någon annan.

Det är viktigt att hålla avstånd till andra du bor med.
Då smittar du inte de andra.

Om någon du bor med känner sig sjuk

Om någon du bor med har symtom på covid-19
ska den personen testa sig och stanna hemma.

Du ska hålla avstånd till den som känner sig sjuk.

Du kan gå till jobbet eller skolan som vanligt

Om någon du bor med har covid-19

Om någon du bor med har testat sig
och testet visar att personen har covid-19
får ni som bor tillsammans regler
som berättar hur ni ska göra för att inte smitta någon annan.

Alla som bor tillsammans
med den som är sjuk
ska tänka på att de också
kan få symtom och bli sjuka.

Håll avstånd till varandra.
Det är bra om den som är sjuk
kan vara i ett eget rum.