Stanna hemma och testa dig
om du känner dig sjuk

Stanna hemma om du känner dig sjuk.
Till exempel om du har hosta och feber.
Eller om du har snuva eller ont i halsen.

Stanna hemma
även om du bara är lite sjuk.

Du ska stanna hemma
även om du har haft covid-19
Du ska stanna hemma
även om du är vaccinerad.

Ring telefonnummer 1177
om du tror att du behöver vård.

Du ska också testa dig om du får symtom på covid-19.
Testa dig för covid-19
även om du vaccinerat dig.

Här kan du läsa hur du beställer ett test för att se om du har covid-19.

Du kan också ringa 1177 så berättar en sjuksköterska
hur du ska göra för att ta ett prov.

Du ska stanna hemma
tills du får svar på vad provet visade.

Om du har covid-19

Om testet säger att du har covid‑19
ska du alltid stanna hemma i minst sju dagar
från det att du blev sjuk.
De två sista dagarna
ska du känna dig bra
och inte ha feber.

Efter det kan du gå tillbaka till arbetet eller skolan.
Du ska inte ta ett test till
för att se om du blivit frisk igen.

Du kommer att få regler
som berättar hur du ska göra
för att inte smitta någon annan.

Det är viktigt att hålla avstånd till andra du bor med.
Då smittar du inte de andra.

Om någon du bor med känner sig sjuk

Om någon du bor med har symtom på covid-19
ska den personen stanna hemma.
Den personen ska också testa sig

Du ska hålla avstånd till den som känner sig sjuk.

Du kan gå till jobbet eller skolan som vanligt

Om någon du bor med har covid-19

Om någon du bor med har testat sig
och testet visar att personen har covid-19
får ni som bor tillsammans regler
som berättar hur ni ska göra för att inte smitta någon annan.

Alla som bor tillsammans
med den som är sjuk
ska stanna hemma
i sju dagar från att den som är sjuk tog sitt test.

Alla som är över sex år
ska även testa sig.

Du som har haft covid-19 det senaste halvåret
behöver inte stanna hemma
eller testa dig om du är frisk.
Men om du får symtom
behöver du stanna hemma.

Alla ska tänka på att de också
kan få symtom och bli sjuka.

Håll avstånd till varandra.
Det är bra om den som är sjuk
kan vara i ett eget rum.