Innan du får sprutan

Innan sjuksköterskan kan vaccinera dig
får du svara på några frågor om hur du mår.
Till exempel om du har någon allergi
eller om du blivit vaccinerad
mot någon annan sjukdom nyligen.
Alla som ska vaccinera sig
får svara på samma frågor.

Du får en eller två sprutor

Sköterskan ger dig vaccinet
med en spruta i armen.
Ibland räcker det med en spruta
för att få skydd mot sjukdomen.
Ibland behöver du få en spruta till
efter ungefär en månad.

Det är för att det finns olika sorters vaccin.
Sköterskan kommer att berätta
om du behöver en eller två sprutor.

Du har skydd mot covid-19
två veckor efter att du har fått
allt vaccin som du behöver.

Efter sprutan kan du
känna dig lite sjuk

Efter sprutan kan du känna dig trött
och få ont i armen där du fick sprutan.
Du kan få feber och ont i huvudet.
Det är vanligt och går över
efter ett par dagar.

Om du blir du mer sjuk
och känner dig orolig ska du ringa 1177.
Då får du prata med en sjuksköterska
som ger dig råd om vad du ska göra.

Fortsätt stanna hemma
om du är sjuk

Även om du har fått vaccin
behöver du följa de här råden:

  • Stanna hemma när du är sjuk.
  • Håll avstånd till andra människor.
  • Tvätta dina händer ofta.

Det är för att du inte ska smitta andra.
Till exempel om du får corona-viruset på dina händer.