Det är trevligt att träffa olika personer och göra roliga saker tillsammans.
Gör inte det nu.
Försök i stället att bara träffa samma personer den närmaste tiden.
Välj ut en liten grupp med personer som du träffar.
Och träffas bara om alla i gruppen känner sig friska.
Samtidigt är det viktigt att inte känna sig ensam.
Hjälp varandra att ha kontakt på säkra sätt.
Här kan du läsa om alla nya råd:
Träffa bara en liten grupp personer
Träffa bara personer i riskgrupper på ett säkert sätt
Besök inte affärer där många samlas
Om du känner dig ensam – ha kontakt på nya sätt
Hjälp barn och unga att följa råden
Råden gäller också dig som redan haft covid‑19 och blivit frisk igen.
Forskarna vet inte hur stor risken är att du ändå kan bli smittad eller smitta andra.
Råd 1:
Träffa bara en liten grupp personer
Försök att bara träffa några få personer.
Välj ut en liten grupp med personer.
Träffa helst bara personerna i den gruppen den närmaste tiden.
Det går inte att bestämma exakt hur många personer som är en liten grupp.
Det kan vara fyra nära vänner.
Men en familj med tio personer som bor ihop kan också räknas som en liten grupp.
Om du känner några symtom på sjukdom, ska du helst inte träffa någon alls.
Om du träffar andra personer, utanför gruppen, så ska du vara försiktig.
Håll avstånd och träffas helst utomhus.
Råd 2:
Träffa bara personer i riskgrupper på ett säkert sätt
Det är extra viktigt att vara försiktig om du träffar någon som är i riskgrupp.
Håll minst 1,5 meter avstånd hela tiden.
Träffas helst utomhus.
Exempel på personer i riskgrupp:
- De som är 70 år eller äldre.
- De som har en hjärtsjukdom.
- De som får behandling mot cancer.
Det är stor risk att de personerna blir svårt sjuka eller dör av covid‑19.
På äldreboenden är det viktigt att följa alla regler noga.
Fråga personalen eller din kommun vilka regler som gäller.
Råd 3:
Res på ett säkert sätt
Försök att inte resa till andra platser.
Om du ändå reser, så ska du bara träffa dem du reser med.
Res bara om du känner dig frisk.
Om du reser med tåg eller buss, följ de här råden:
- Planera din resa och boka sittplats. Försök att inte sitta bredvid någon okänd.
- Res helst när inte så många andra reser.
- Om du inte kan boka sittplats, försök att åka med till exempel egen bil i stället.
- Om du får symtom på covid‑19 när du är bortrest: försök att isolera dig. Eller res hem på ett säkert sätt, till exempel med din egen bil.
Råd 4:
Besök inte affärer där många samlas
Både du och de som driver affärerna har ansvar för att det inte ska bli trångt.
- Försök att inte handla så mycket i affärer. En del saker kan du köpa på internet i stället.
- Gå ensam och handla om du kan.
- Försök gå till affärer när det inte är många andra där. Du kan till exempel handla mitt på dagen på vardagar, eller sent på kvällen.
- Följ affärernas regler, till exempel för hur du ska stå i kö.
Råd 5:
Om du känner dig ensam – ha kontakt på nya sätt
Många känner sig ensamma nu.
Ensamhet kan göra att personer blir oroliga, stressade och deprimerade.
Nästan alla behöver kontakt med andra människor för att må bra.
Det är viktigt att minnas det, samtidigt som vi är försiktiga.
- Om du känner någon som du tror är mycket ensam, ta kontakt. Ring eller skicka ett brev.
- Försök hitta nya sätt att ha kontakt. Ni kan träffas digitalt, på internet.
- Om du mår dåligt och vill prata med någon så kan du ringa en jourtelefon.
Du kan till exempel ringa Äldrelinjen: 020‑22 22 33 - Här finns fler kontaktuppgifter för dig som behöver prata: 1177 och mind.se
På vissa webbplatser kan du också chatta med andra.
Råd 6:
Hjälp barn och unga att följa råden
Du som är vuxen har ansvar för att hjälpa barn och ungdomar att inte sprida smitta.
Barn i förskolan och grundskolan ska helst inte delta i kalas eller andra samlingar med många personer.
Men, om barnen är friska så kan de leka i mindre grupper när de är lediga.
Unga som är födda år 2004 eller tidigare ska följa samma råd som vuxna.
Prata med ungdomarna om hur de kan träffas säkert.
Till exempel kan de ha kontakt med sina vänner på internet.
Både barn och ungdomar kan gärna fortsätta med träning och andra aktiviteter. Men hjälp dem att göra det på ett säkert sätt.
De kan till exempel träffas utomhus och hålla avstånd så mycket de kan.
De får träna med sitt eget lag, men de bör inte delta i cuper eller läger.
Det är bra om unga inte samåker till aktiviteter.