Läs mer om testning:

Om du är sjuk just nu

Om du känner dig svårt sjuk

Om du har varit sjuk, men inte har symtom nu

Andra frågor och svar:

Vad är symtom på covid-19?

Vad gäller för barn under 6 år?

Vilka olika tester finns det för covid-19?

Se filmer om testning

Var kan jag få mer information?

Om du är sjuk just nu

Om du har symtom på covid-19
ska du testa dig och stanna hemma.

Det är gratis att testa sig när man är sjuk.

Gå in på webbplatsen
www.1177.se/om-covid-19-prov

Välj din region högst upp på sidan.
Där kan du läsa om hur testning går till där du bor.

Testet tas med en pinne i halsen och ibland i näsan.
Ibland kallas testerna för prov. Det är samma sak.
Det test du kan boka när du är sjuk heter PCR.

Om du testat dig tidigare
och vet att du haft sjukdomen
det senaste halvåret
behöver du inte testa dig igen.

Om inte en läkare säger
att du ska göra det.

Men du ska stanna hemma tills
du känner dig frisk.

Fortsätt stanna hemma

Om du har testat dig
ska du stanna hemma
tills du fått ditt svar.

Om testet säger att du har covid‑19
ska du alltid stanna hemma i minst sju dagar
från det att du blev sjuk.
De två sista dagarna
ska du känna dig bra
och inte ha feber.

Efter det smittar du inte
och kan gå tillbaka till arbetet eller skolan.
Du ska inte ta ett test till
för att se om du blivit frisk igen.

Du kommer att få regler från en läkare
som berättar hur du ska göra
för att inte smitta någon annan.

Läs mer om:
hur länge vuxna och barn behöver stanna hemma när de är sjuka.

Om du som är sjuk i covid-19
bor med andra personer

ska alla stanna hemma.

De du bor med får också regler från en läkare.
Håll avstånd till varandra.
Det är bra om den som är sjuk kan vara i ett eget rum.

Här kan du läsa mer:
Om du eller någon i familjen har blivit sjuk.

Om du känner dig svårt sjuk

Om du känner dig mycket sjuk
och till exempel har svårt att andas:
Kontakta vården.

Här kan du läsa mer om var du kan söka vård.

  • Ring 1177 om du är sjuk och behöver tips på vad du kan göra
  • Ring 112 om du är mycket sjuk och behöver hjälp på en gång

Om du har varit sjuk,
men inte har symtom nu

Om du var sjuk förut, men inte har symtom nu,
kan du ta ett test
som kan visa om du har haft covid-19.

Det testet kallas antikroppstest.
Om du har antikroppar
så har du haft covid‑19 tidigare.
För att ta ett test för antikroppar
måste det ha gått minst 2-3 veckor sedan du blev sjuk.
Testet är ett blodprov.

Om du vill testa dig, gå in på webbplatsen
www.1177.se/om-covid-19-prov
och välj din region.

Det är regionen du bor i som bestämmer
vilka som blir testade för antikroppar.

Var försiktig även
om du har antikroppar

Antikroppar är ett skydd
som din kropp skapar
om du har varit sjuk i covid-19.

Folkhälsomyndigheten säger
att skyddet finns kvar i minst 6 månader
från det att man blev sjuk.

Antikroppar gör att du får mindre risk
att bli svårt sjuk av samma virus igen.
Risken är också mindre att du smittar andra.

Men risken är inte helt borta.

Därför ska du fortsätta följa alla råd,
även om testet visar att du har antikroppar.
Du ska till exempel stanna hemma
om du får något symtom på covid-19.

Vad är symtom på covid-19?

Covid-19 liknar både influensa och förkylning.
Du kan få ett eller flera symtom:

  • hosta
  • feber
  • svårt att andas
  • att inte känna lukt eller smak
  • ont i halsen
  • snuva
  • huvudvärk
  • ont i muskler och leder
  • illamående
  • diarré
  • täppt i näsan

Om du har symtom på covid-19 
så ska du testa dig
.

Vad gäller för barn under 6 år?

Barn som inte har börjat förskoleklass än
behöver inte testas för covid-19.

Men de ska stanna hemma om de är sjuka.

Barn kan ibland ha lätta symtom,
som inte är covid‑19.
Det kan till exempel vara
att barnets näsa rinner när det är kallt ute.

Då kan barnet fortsätta gå till förskolan.

Vilka olika tester finns för covid-19?

Det finns tester som kan visa om du är sjuk just nu i covid-19.
De testerna heter PCR-test eller antigentest.
Om du varit sjuk förut, men inte har symtom nu,
kan du ta ett annat test.
Det heter antikroppstest och kan visa om du haft covid-19.

Ska jag testa mig för att se om jag blivit frisk?

Du ska inte ta ett till test
för att se om du blivit frisk.
Om du har testat dig
och är sjuk i covid-19
ska du stanna hemma.

Följ de regler du får från sjukvården
som berättar hur du ska göra
för att inte smitta någon annan.

Du ska stanna hemma
minst sju dagar från dagen då du blev sjuk.
De två sista dagarna ska du
känna dig bra och inte ha feber.
Efter det smittar du inte.
Då kan du gå tillbaka till arbetet eller skolan.

Var kan jag få mer information?

Här kan du läsa om hur du bokar ett test där du bor, www.1177.se/om-covid-19-prov

Ta hjälp av någon du känner
om det är svårt att förstå hur du bokar ett test.
Om det inte går: ring 1177.

Om du vill ringa och få svar
om covid‑19 och tester
på annat språk än svenska:
ring Nationella telefonlinjen 08-123 680 00.

Se filmer om testning

Testa dig om du har symtom på covid-19 (kort version)

Se filmen: Covid-19: Så länge ska du stanna hemma om du är sjuk

Vad är ett PCR-test och vad är ett antikroppstest? (kort version)