symbol för tvätta händerna

Tvätta dina händer ofta

Viruset fastnar lätt på händerna.
Därför ska du tvätta händerna ofta.
Tvätta noga med tvål och varmt vatten.
Du kan använda handsprit om det inte finns tvål
och vatten i närheten.

symbol för nys i armvecketHosta och nys i armvecket

Hosta och nys i armvecket
eller i en näsduk av papper.
Då sprids inte viruset till dina händer
eller ut i luften till andra människor.
Släng sedan näsduken och tvätta händerna.

symbol för, rör inte i ansiktetRör inte ansiktet med dina händer

Många människor rör sitt ansikte
utan att de tänker på det.
Då kan virus komma in i kroppen
genom ögon, näsa och mun.
Ta inte i ditt ansikte och tvätta händerna ofta.

symbol för stanna hemmaStanna hemma när du är sjuk

Stanna hemma även om du bara är lite sjuk.
Till exempel om du bara har snuva.
Stanna hemma i två dagar
efter att du blivit helt frisk.
Då smittar du ingen annan.