Tillsynsvägledning gällande restauranger och krogar m.m.
Folkhälsomyndigheten har tagit fram tillsynsvägledning som stöd vid tillämpning av lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder och Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2020:37) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen med anslutande ändringsföreskrifter (HSLF-FS 2020:70).
Vägledningen omfattar även förordningen (2020:956) om tillfälligt förbud mot servering av alkohol som trädde i kraft den 20 november 2020.
Tillsynsvägledning avseende serveringsställen som till exempel restauranger och krogar
Tillsynsvägledningen utgörs av frågor och svar och riktar sig i första hand till de kommunala tillsynsmyndigheterna men även till länsstyrelserna. Vägledningen kan även vara ett stöd för de som driver serveringsställen. Med serveringsställen avses en inrättning där det bedrivs näringsverksamhet som består i att servera mat eller dryck till allmänheten och där möjlighet ges till förtäring på stället. Till exempel restauranger, krogar, barer, kaféer, konditorier etc. Tillsynsvägledningen omfattar även den tillsyn som bedrivs inom ramen för de nya bestämmelserna om förbud mot servering av alkohol.
De kommunala tillsynsmyndigheterna är självständiga myndigheter och kan därmed välja att tolka och tillämpa lagstiftningen på annat sätt än vad som anges i frågor och svaren.
Skärpta regler för serveringsställen mellan 1 mars och 11 april 2021
-
De skärpta reglerna gäller från och med den 1 mars 2021 och innebär att serveringsställen ska hålla stängt för förtäring på stället mellan klockan 20.30 och klockan 05.00. Serveringsstället får dock hålla öppet för försäljning av mat och dryck som inte förtärs på stället, dvs. avhämtning/takeaway.
Reglerna innebär även att serveringsställen som utgör en del av en handelsplats ska begränsa antalet besökare i ett sällskap till en person, med undantag för barn och andra i behov av stöd.
De skärpta reglerna gäller till och med 11 april.
-
Folkhälsomyndighetens regler om att serveringsställen ska ha stängt mellan klockan 20:30 och klockan 05:00 har företräde i förhållande till bestämmelserna om förbud mot servering av alkohol mellan klockan 22.00 och 11.00,se förordning (2020:956) om tillfälligt förbud mot servering av alkohol. Även om det framgår i förordningen att försäljning av alkohol är möjlig mellan klockan 11:00 och klockan 22:00, tar Folkhälsomyndighetens regler om stängning klockan 20:30 över. Besökarna får inte heller stanna kvar på serveringsstället efter 20.30, annat än för avhämtning av mat och dryck.
Folkhälsomyndighetens bemyndigande och föreskrifter om att begränsa öppettiderna för serveringsställen ska ses som lex specialis (specialregler) och eftersom de är senare tillkomna har de även företräde enligt principen om lex posterior. Detta innebär att det i den del som föreskrifterna innebär strängare krav än vad förordningen eller serveringstillståndet medger, har föreskrifterna företräde.
För information om vad som gäller vid stängning och utrymning för serveringsställen med serveringstillstånd, läs vidare nedan under rubriken "Förkortad serveringstid från 1 mars".
-
När det gäller serveringsställen som utgör en del av en handelsplats och inte endast kan nås genom egna entréer får varje sällskap bara bestå av en person istället för fyra. Med begreppet handelsplats avses sådana handelsplatser som omfattas av lagen (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19, såsom butiker, köpcentrum, varuhus och gallerior.
Ett serveringsställe som håller sina entréer mot handelsplatsen stängda och endast har öppet utifrån omfattas inte av bestämmelsen. Avgörande för bedömningen är om serveringsstället har en egen entré som är oberoende av handelsplatsens entré. Om serveringsställets entré delas med en handelsplats entré så gäller alltså bestämmelsen om endast en person per sällskap. Detta gäller även för exempelvis förbutiker.
Serveringsställen som utgör en del av en handelsplats omfattas också av bestämmelsen om begränsning av öppettider för servering på stället.
-
Vissa stationshus, resecenter och liknande inrymmer, utöver vänthall och liknande, även butiker och serviceinrättningar och kan därmed liknas vid ett köpcentrum eller en galleria. Här bör tillsynsmyndigheten ta fasta på resonemanget om att det är den huvudsakliga verksamheten som bör styra definitionen av tillsynsobjektet (prop. 2020/21:79 sid. 94). Det innebär att serveringsställen som endast har entré till sådana stationshus och liknande inte omfattas av regeln om en person per sällskap. Även om ett stationshus eller liknande inrymmer ett flertal butiker eller serviceinrättningar bör de som utgångspunkt inte betraktas som ett köpcentrum eller galleria, utan istället bedömas utifrån dess huvudsakliga funktion som stationshus, resecenter, vänthall etc.
Däremot ska de enskilda butikerna eller serviceinrättningarna betraktas som handelsplatser, oavsett om de bedöms inrymmas i ett stationshus eller i ett köpcentrum/galleria. Denna bedömning har sedan betydelse för regeln om en person per sällskap på serveringsställen som endast har ingång till en handelsplats.
I vissa större stationshus och resecenter med tillhörande butiker kan det vara en utmaning att bedöma gränsdragning mellan själva stationshuset och köpcentret eller gallerian. Här saknas möjlighet att ge en närmare definition och tillsynsmyndigheten får göra en bedömning i det enskilda fallet.
-
Barn och andra personer som är i behov av stöd är undantagna från kravet på endast en person per sällskap. Detta är för att möjliggöra bl.a. att personer som inte kan besöka serveringsstället ensamma och för att vuxna med små barn ska ha möjlighet att nyttja serveringsstället. Undantaget omfattar i huvudsak mindre barn som inte kan lämnas ensamma och personer med funktionsnedsättningar. Avgörande för bedömningen är vilket behov av stöd personen ifråga har.
Äldre barn och ungdomar som inte är i behov av stöd omfattas alltså inte av undantaget. De omfattas av kravet på endast en person per sällskap. Detta gäller oavsett om de besöker serveringsstället tillsammans med en vuxen eller med andra barn.
Vad som uppges av sällskapet i det enskilda fallet får i huvudregel godtas av verksamhetsutövaren och tillsynsmyndigheten.
Förkortad serveringstid mellan 1 mars och 11 april
-
För att bestämmelsen om utrymning ska kunna upprätthållas fordras att, tiden för servering av spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat, ska avslutas senast kl. 20.00. Serveringsstället ska därefter utrymmas och stängas senast kl. 20.30.
Serveringsstället får dock hållas öppet för försäljning av mat och dryck genom take away och hemleveranser.
Tillämpliga bestämmelser
Enligt 7 § i Folkhälsomyndighetens föreskrifter (HSLF-FS 2021;XX)) om ändring i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2020:37) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen, ska serveringsstället hållas stängt för förtäring på stället mellan kl. 20.30 och kl. 05.00. Av bestämmelsens andra stycke framgår att undantag görs för försäljning av mat och dryck som inte förtärs på stället.
För de serveringsställen som har serveringstillstånd för alkohol (drycker eller preparat) ska serveringsstället enligt 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622) vara utrymt senast 30 minuter efter serveringstidens utgång.
Förhållandet till förordningen (2020:956) om tillfälligt förbud mot servering av alkohol
Folkhälsomyndighetens bemyndigande och föreskrifter (HSLF-FS 2021.XX) om att begränsa öppettiderna för serveringsställen ska ses som lex specialis (specialregler). Detta innebär att det i den del som föreskrifterna innebär strängare krav än vad förordningen eller serveringstillståndet medger, har föreskrifterna företräde. Besökarna får inte heller stanna kvar på serveringsstället efter 20.30, annat än för avhämtning av mat och dryck.
Tillfälligt förbud mot servering av alkoholdrycker mellan klockan 22.00 och 11.00
-
Servering av alkoholdrycker får ske senast till klockan 22.00.
Regeringen har genom förordning (2020:956) fattat beslut om tillfälligt förbud för servering av alkohol mellan 20 november 2020 och 28 februari 2021. Under perioden är det enligt förordningens 3 §, förbjudet att servera alkohol mellan klockan 22.00 och 11.00.
Detta innebär att den som har serveringstillstånd för att servera spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat efter klockan 22.00 och fram till 11.00 måste anpassa sin serveringstid till de nya reglerna. Mellan klockan 22.00 och 11.00 är det med andra ord inte tillåtet att servera de alkoholdrycker som omfattas av serveringstillståndet.
Undantag från förordningens förbud mot servering av alkoholdrycker
Förbudet om serveringstopp av alkoholdrycker mellan klockan 22.00 och 11.00 gäller inte för:
- Särskilda boenden
- Rumsservering på hotell eller minibar i hotellrum
Detta innebär att de bestämmelser som reglerar servering av alkoholdrycker på särskilda boenden och rumsservering på hotell eller minibar i hotellrum fortsatt kommer att gälla som tidigare.
-
Alkohollagens krav på att serveringsstället ska vara utrymt senast 30 minuter efter serveringstidens slut (8 kap. 19 § 3 st.) påverkar samtliga restauranger med serveringstillstånd att servera alkoholdrycker efter kl. 20.00 och alternativt 22.00 och fram till kl. 11.00.
Detta innebär att den nya förordningens (2020:956) krav på att den tillståndspliktiga serveringen ska vara avslutad senast kl. 20.00/ 22.00 även inverkar på tidpunkten för när restaurangen ska vara utrymd. Det vill säga att mellan den 20 november 2020 och 28 februari 2021 ska restauranger vara utrymda senast kl. 20.30.
Av förordningen (2020:956) framgår att bestämmelserna om förbud (1, 3 §§) gäller sådan servering som omfattas av alkohollagen (2010:16:22). Detta innebär att förordningens bestämmelse om inskränkt serveringstid (3 §) är överordnad den serveringstid som kommunen beslutat. Alkohollagens bestämmelser om serveringstid ska därför tillämpas utifrån den serveringstid som anges i förordningen. Restauranger som har en kortare serveringstid än till klockan 22.00 får dock inte utökad serveringstid.
-
Serveringsstället får öppnas igen för servering av mat, lättdryck och folköl efter att en viss tidsperiod har gått sedan serveringen av övriga alkoholdrycker avslutats kl. 20.00 alternativt 22.00 och den utrymts och tömts på gäster kl. 20.30/22.30, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622). Detta gäller även om restaurangen endast önskar öppna servering för caféverksamhet exempelvis kaffe och kaka.
För att bestämmelsen om utrymning ska kunna upprätthållas behöver serveringsstället hålla stängt en viss tid efter att det utrymts. Folkhälsomyndigheten rekommenderar i allmänna råd att serveringsstället bör hålla stängt minst en timme innan det öppnas för servering av mat, lättdrycker och folköl (HSLF-FS 2020:79). Serveringsstället bör därmed öppnas tidigast igen kl. 23.30 när serveringen ska avslutas kl. 22.00 och kl. 21.30 vid serveringstid till kl. 20.00.
Syftet med bestämmelsen om utrymning är att motverka att gäster beställer stora mängder alkoholdrycker strax innan serveringstidens slut och sitter kvar och dricker dessa lång tid efter att sluttiden för servering har passerat.
Återöppning för servering av mat, lättdrycker och folköl ska anmälas till kommunen, se 9 kap. 11 § alkohollagen (2010:1622).
-
Förordningen (2020:956) om tillfälligt förbud mot servering av alkohol gäller för samtliga typer av serveringstillstånd inklusive catering. Detta innebär att den som har ett serveringstillstånd för cateringverksamhet inte får servera de alkoholdrycker som omfattas av tillståndet mellan klockan 22.00 och 11.00.
Serveringsstället för catering, oavsett om det gäller en för tillfälligt hyrd lokal eller ett enskilt hem, ska vara utrymt senast 30 minuter eftre serveringstidens slut det vill säga senast klockan 22.30, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2020:1622). När det gäller catering i enskilt hem betyder kravet på utrymning att cateringföretagaren ska lämna hemmet senast klockan 22.30 och då ta med sig kvarvarande alkoholdrycker.
-
Nej, efter att serveringen av de alkoholdrycker som serveringstillståndet medger har avslutats, ska det utrymmas och stängas senast 30 minuter därefter, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622).
Under den tid som serveringsstället är stängt får inga gäster släppas in på stället. Personalen får vara kvar i lokalerna och iordningställa dessa inför att serveringsstället öppnas på nytt igen. Folkhälsomyndigheten bedömer att personalen inte får bedriva någon annan verksamhet under denna tid eftersom serveringsstället ska vara stängt.
-
Nej, serveringsstället ska utrymmas och stängas senast klockan 20.30.Det vill säga 30 minuter efter serveringstidens slut, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622). Någon take-away verksamhet kan därför inte äga rum på serveringsstället direkt efter klockan 20.30.För att bestämmelsen om utrymning ska kunna upprätthållas, krävs det att serveringsstället håller stängt en viss tid efter att det har utrymts.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar i allmänna råd att serveringsstället bör hålla stängt minst en timme innan det öppnas för servering av mat, lättdrycker och folköl, take away eller caféverksamhet (HSLF-FS 2020:79).
Serveringsstället bör därför, under den tid som serveringstiden begränsats till klockan 20.00, återöppnas tidigast klockan 21.30.
-
Nej, det är aldrig tillåtet att sälja tillståndspliktiga alkoholdrycker för avhämtning från ett serveringsställe då detta är att anse som detaljhandel.
Enligt alkohollagen (2010:1622) är det endast Systembolaget som får bedriva detaljhandel med spritdrycker, vin och andra jästa alkoholdrycker samt alkoholdrycksliknande preparat, se 5 kap. 2 § i alkohollagen (2010:1622). Detaljhandel innebär försäljning till konsument av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat som inte är avsedda att intas på stället, dvs. när kunden köper alkoholdryckerna för att ta med sig dessa hem.
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet säljer sprit, alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat i strid med alkohollagens bestämmelser ska enligt alkohollagens 11 kap. 3 § dömas för olovlig försäljning av alkohol till böter eller fängelse i högst två år.
De tillståndshavare som säljer alkoholdrycker för avhämtning riskerar alltså att göra sig skyldiga till olovlig försäljning av alkohol och dömas till böter eller fängelse.
-
Ja, tillståndshavare ska anmäla till kommunen om han eller hon avser att öppna serveringsstället igen för servering av mat, lättdrycker och folköl efter det att serveringsstället har stängt, se 9 kap. 11 § alkohollagen (2010:1622). Av bestämmelsen framgår att anmälan ska göras om verksamheten förändras till sin omfattning eller i något annat hänseende som har betydelse för tillsynen.
Att återöppna serveringsstället en viss tid efter att det utrymts (8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622)), innebär sådan förändring som ska anmälas till kommunen. Kommunen får då genom anmälan vetskap om att servering av folköl sker efter stängning och kan då bedriva tillsyn där.
Anmälan enligt bestämmelsen i 8 kap. 8 § 3 st. alkohollagen (2010:1622) gäller inte för den som har serveringstillstånd.
-
Ja, det utrymme på hotellet eller på serveringsstället som är avgränsat för servering, ska vara utrymt senast 30 minuter efter serveringstidens slut, se 8 kap. 19 § 3 st. alkohollagen (2010:1622).
Tillstånd till servering ska vara knutet till ett visst serveringsställe som disponeras av tillståndshavaren, se 8 kap. 14 § alkohollagen (2010:1622). ). Av förarbetena till alkohollagen (2010:1622) framgår att bestämmelsen motsvarar 7 kap. 10 § gamla alkohollagen (1994:1738). Där framgår att serveringstillståndet ska avse viss lokal eller annat avgränsat utrymme.
Med lokal avses den del av serveringsstället, inomhus, där alkoholservering är tillåten och med annat avgränsat utrymme avses den del som ligger utomhus tex. en terrass eller uteservering, se prop. (1976/77:108 s. 75.
Avstånd och trängsel
-
Enligt Folkhälsomyndighetens föreskrifter ska den som driver ett serveringsställe se till att sällskap kan hålla minst en meters avstånd från andra sällskap. Vid behov bör den som driver ett serveringsställe utöka avståndet mellan sällskap till mer än en meter.
-
Det åligger serveringsstället att se till att sällskap kan hålla en meters avstånd från varandra. Samma sak gäller för besökare som hämtar mat vid exempelvis en disk eller vid en buffé. Den som driver ett serveringsställe ansvarar för att vidta de åtgärder som krävs för att besökare ska kunna hålla detta avstånd. Serveringsstället kan exempelvis behöva möblera om eller begränsa det totala antalet besökare som vistas samtidigt på stället.
Syftet med kravet är att undvika att trängsel uppstår. Om trängsel ändå uppstår bör den som driver ett serveringsställe möjliggöra för besökare och sällskap att hålla ett längre avstånd än en meter.
-
Regleringen tar sikte på avstånd mellan olika sällskap och mellan besökare ur olika sällskap. Sällskap som sitter ned ska kunna hålla minst en meters avstånd från andra sällskap. Besökare som hämtar mat vid exempelvis en buffé ska kunna hålla en meters avstånd från sittande besökare.
Lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder och tillhörande föreskrifter reglerar dock inte avståndet mellan personer inom ett sällskap. Inom ett sällskap gäller att var och en tar ansvar för att hindra smittspridningen. Av förarbetena till lagen framgår bl.a. att den som driver ett serveringsställe ska ge förutsättningar för att besökare ska kunna hålla avstånd men kan inte helt hållas ansvarig i de fall besökare inom ett sällskap ändå inte håller avståndet. Ansvaret för detta får anses falla på besökarna själva.
-
När besökare rör sig på serveringsstället bör de kunna hålla en meters avstånd till varandra. Detta regleras inte uttryckligen i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd men den som driver ett serveringsställe bör beakta detta när den vidtar lämpliga åtgärder för att undvika trängsel. Lämpliga åtgärder i detta sammanhang kan exempelvis vara att anpassa möblering samt antalet besökare som vistas samtidigt på serveringsstället.
-
Det finns ingen exakt definition av begreppet trängsel. Besökare i ett sällskap ska kunna hålla minst en meters avstånd från besökare i andra sällskap. Detta gäller i första hand när besökare sitter ned vid ett bord eller en bardisk. Även när besökare rör sig i lokalen bör de kunna hålla detta avstånd från varandra, men då bedöms smittrisken vara något mindre i jämförelse med om besökarna sitter ner intill varandra under en längre tid. Samtidigt bör det beaktas att rörelse av besökare också medför nya smittspridningskedjor eftersom kontakterna mellan olika sällskap samt personal ökar.
-
Vid tillsyn behöver det göras en helhetsbedömning. I första hand handlar det om att bedöma avståndet mellan sällskapen och det bör göras när sällskapen sitter ned.
-
Den viktigaste åtgärden för att minska risken för smittspridning på serveringsställen är att skapa avstånd mellan sällskapen och förhindra att trängsel uppstår.
Enligt Folkhälsomyndighetens ändrade föreskrifter ansvarar serveringsstället för att sällskapen ska kunna hålla minst en meters avstånd från varandra. Användningen av avskiljare kan därför inte motivera ett kortare avstånd mellan sällskapen än en meter. Den som driver serveringsstället kan dock fortsättningsvis använda avskiljare som kompletterande smittskyddsåtgärd.
-
Inom ett sällskap är det den enskildes ansvar att hålla det avstånd som behövs. Föreskrifterna reglerar endast trängsel mellan olika sällskap. Barn som sitter i knäet ingår i sällskapet och inom sällskapet gäller Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2020:12) om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 m.m.
-
För att minska risken för smittspridning ska mat och dryck endast serveras till besökare som sitter vid ett bord, en bardisk eller liknande. Om det kan ske utan trängsel, och med minst en meters avstånd från sittande besökare, kan besökare hämta mat eller dryck över exempelvis en disk eller vid en buffé.
-
Antalet besökare i ett och samma sällskap vid ett bord, en bardisk eller liknande får vara max fyra. Om den grupp som bes��ker serveringsstället uppgår till fler än fyra besökare ska den som driver serveringsstället dela upp gruppen i sällskap med högst fyra besökare i varje. Med sällskap avses gruppering av besökare som sitter ned tillsammans på serveringsstället.
-
Syftet med tillsynen är att kontrollera att den som driver ett serveringsställe vidtar de åtgärder som behövs för att undvika trängsel. På vissa serveringsställen kan det innebära att besökarna ändå använder sig av de tomma borden samt att framkomligheten blir sämre. Av det skälet kan det vara lämpligt att ta bort borden. Samtidigt kan liknande situationer på andra serveringsställen istället fungera som naturliga hinder som främjar avstånd. Vid tillsyn behöver det göras en helhetsbedömning av serveringsstället vilket ibland kan innebära att en åtgärd kan vara lämplig för ett serveringsställe men den motsatta för ett annat.
Gränsdragningsfrågor
-
Frågan om lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen eller om lagen (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (Covid-19-lagen) är tillämplig avgörs utifrån vilken verksamhet som bedrivs i lokalen.
I förarbetena till lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen uttalas att det främst är den som driver verksamheten som har möjlighet att vidta åtgärder för att minska smittspridning såsom att t.ex. minska antalet bord och stolar eller ta bort överflödig inredning (prop. 2019/20:172 s. 17).
En lokal som både serverar mat och dryck till allmänheten och bedriver uthyrningsverksamhet i samma lokaler är att anse som ett serveringsställe som omfattas av lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen. Detta gäller oavsett om lokalen för tillfället, helt eller delvis, är uthyrd för en privat sammankomst (prop. 2019/10:172 s. 17).
En festvåning, en lokal eller en liknande typ av verksamhet som enbart hyrs ut, bör dock inte anses omfattas av lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen. Sådan förhyrning träffas istället av begränsningsförordningen.
Catering i en hyrd lokal, t.ex. i en festvåning eller i någons privata hem, omfattas inte av lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen, även om cateringtjänsten kan anses rikta sig till allmänheten. Själva uthyrningen av en lokal kan dock omfattas dock av begränsningen av privata sammankomster i begränsningslagen. Om catering används eller inte har ingen betydelse för bedömningen av vilken lagstiftning som är tillämplig.
Evenemang på eller invid serveringsstället
-
Om sådana evenemang anordnas på eller invid ett serveringsställe, ska den som driver serveringsstället organisera verksamheten så att besökare sitter ned. Syftet med denna reglering är att undvika trängsel i form av exempelvis grupper av stående besökare vid en scen eller liknande.
-
Om det anordnas en allmän sammankomst eller offentlig tillställning så är förordningen (2020:114) om förbud mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tillämplig. Från och med den 24 november 2020 får sådana anordnas för max åtta personer.
I förordningen finns ett undantag för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med sittande publik, där sådana får anordnas för upp till 300 deltagare om de sitter ensamma eller två och två, och har minst en meter till andra sällskap.
Notera dock att samtliga länsstyrelser har tagit fram lokala föreskrifter vilka medför att undantaget om sittande publik upp till 300 deltagare för närvarande inte gäller. Det innebär alltså att maxtaket om åtta personer gäller samtliga allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.
De lokala föreskrifterna är tillfälliga och kan komma att ändras. Ta del av informationen från länsstyrelsen om vad som gäller i det län där sammankomsten eller tillställningen arrangeras.
Information till besökare
-
Information om hur risken för smittspridning kan förhindras bör lämnas vid entréer, toaletter och andra platser där besökare uppehåller sig. Det framgår av de allmänna råden. Informationen bör vara väl synlig och innehålla information om vikten av att hålla avstånd och att sköta sin handhygien, att mat och dryck ska intas sittandes vid ett bord och att man bör stanna hemma om man har symtom på covid-19.
Utifrån formuleringen i de allmänna råden bör det vara lämpligast att använda skyltar, anslag eller liknande för att kommunicera informationen. I vissa fall, och i den mån det är möjligt, kan informationen även behöva ges muntligen, om besökare inte förstår eller av andra skäl inte följer rekommendationerna.
-
Om serveringsstället har besökare som talar andra språk än svenska kan det vara svårt att följa kraven om åtgärder för att minska trängsel och smittspridning. Av det skälet kan den som driver serveringsstället behöva ge information på olika språk och ha skyltar med bildspråk istället för text. Det finns dock inget uttryckligt krav på att informationen ska vara på olika språk.
Personal på serveringsstället
-
Av de allmänna råden framgår att sådan information kan vara information om smittvägar och hygienrutiner samt hur smittspridning kan förhindras på serveringsstället.
Se närmare om Folkhälsomyndighetens rekommendationer som även finns på andra språk
Allmänt om tillsynen
-
Ja, men endast om köandet sker på ett område som den som driver serveringsstället äger eller disponerar över (se 3 § andra stycket lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen). En hyresgäst eller annan nyttjanderättshavare kan till exempel vara en person som disponerar över ett område (se prop. 2020/19:172 sid 20).
-
Mataffären i sin helhet är inte ett serveringsställe men om det däremot finns en del av affären där det bedrivs servering ingår den verksamheten i lagens tillämpningsområde.
-
På grund av smittorisken bör ett serveringsställe undvika att använda fristående fläktar, portabel luftkonditionering och andra kylsystem med fläkt i rum där flera personer har samlats. Det är särskilt viktigt att undvika att rikta fläktar mot grupper av människor.
Normalt färdas virus endast en kort bit i luften innan de faller mot marken. Har man en fläkt som står på i rummet finns däremot en teoretisk möjlighet att fläkten blåser vätskedroppar med virus längre bort.Folkhälsomyndigheten råd är därför att om man ska ha en större samling personer på samma ställe ska man inte ha en fristående fläkt eller liknande riktad mot dem. Däremot kan man använda fristående fläktar och liknande i rum där enbart en person vistas.