Risk för ökat spel online

De åtgärder som införs för att minska smittspridning påverkar även spelmarknaden. I vilken utsträckning är ännu oklart. Inställda matcher och spelmöjligheter kan leda till att fler i stället söker sig online, där riskerna för spelproblem är högre.

Utifrån Folkhälsomyndighetens roll som nationellt samordnande inom området spel om pengar vill vi lyfta följande:

Stödlinjen för spelare och anhöriga håller öppet som vanligt tills vidare både telefonsamtal, mail och chat. Där finns även Stödlinjens självtest

  • Kamratstödjande verksamhet finns runt om i landet inom Spelberoendes Riksförbund, Spelberoendegruppen, Spelstopp Nu! och GA Anonyma spelare. I nuläget finns både digitala och fysiska möten, kontakta respektive organisation för att se hur det ser ut på din ort
  • På Spelpaus.se kan man stänga av sig för spel som kräver registrering, det vill säga allt spel online, i butik och på bana samt Vegas och Casino Cosmopol. Avstängning kan göras under 1, 3, 6 månader eller tills vidare.
  • På spelprevention.se hittar du Folkhälsomyndighetens kunskapsstöd om spel om pengar och förebyggande arbete av spelproblem. Socialstyrelsens kunskapsstöd om bemötande och behandlingsrekommendationer finns på kunskapsguiden.se.

Människors spelande påverkas av situationen

Likt många andra branscher har spelmarknaden påverkats av covid-19, bland annat i form av att:

  • travet nu körs utan publik
  • spelobjekt inom sportspel har minskat pga. inställda matcher och tävlingar samt att
  • Casino Cosmopol har stängt

Minskningen av att ha möjlighet att spela på sportspel och spel hos ombud samt banor, i kombination med att allt fler tillbringar mycket tid i hemmet, kan innebära en ökad risk till onlinespel på till exempel kasino. Onlinespelande har i många fall en hög riskpotential för spelproblem.

Spelformer och risknivå

Permitteringar med risk för arbetslöshet, sjukskrivningar och ekonomisk osäkerhet ökar risken för psykisk ohälsa, men också spelproblem.

Gymnasieskolor använder distansundervisning vilket gör att gymnasieungdomar tillbringar mer tid hemma och det innebär att de tillbringar mer tid vid datorer och mobiler. Läs mer om unga och spel på spelprevention.se och om dataspel.

Läs mer