Viktigt att veta om corona-viruset och sjukdomen covid-19 (lättläst)

Om du blir smittad av corona-viruset
kan du få sjukdomen covid-19.

Så smittar sjukdomen covid-19

Du kan bli smittad när någon hostar eller nyser.
Då kommer det ut små droppar i luften.
Viruset finns i dropparna.
Om du står nära kan du få dem på dig
och bli smittad.

Du kan också bli smittad
om du får viruset på händerna
från någon annans händer.
Till exempel om ni tar i hand.

Om du sedan råkar peta dig i ansiktet
kan viruset komma in i kroppen
genom ögon, näsa och mun.
Därför ska du tvätta händerna ofta
och inte peta dig i ansiktet.

Vad är symtom på covid-19?

Så sjuk blir du av covid-19

De flesta blir bara lite sjuka.
De får ofta hosta och feber
och blir bra igen efter ungefär två veckor.

Men en del människor blir mycket sjuka.
De kan få svårt att andas och lunginflammation.

Äldre personer kan bli mycket sjuka

Personer som är 70 år och äldre
kan bli mycket sjuka av covid-19.
De kan få svårt att andas och lunginflammation.

Även personer med andra sjukdomar
som lungsjukdom eller cancer
kan bli mycket sjuka.

Få hjälp på telefon

Om du är väldigt orolig eller sjuk
kan du få hjälp på telefon.

  • Ring 113 13 om du har frågor
    om sjukdomen covid-19.
  • Ring 1177 om du är sjuk
    och inte kan ta hand om dig själv hemma.
  • Ring 112 om du är mycket sjuk
    och rädd att du ska dö.