Vem behöver vaccinera sig mot covid-19? (lättläst)
Här berättar vi vilka personer som behöver vaccinera sig
mot covid-19.
Vi rekommenderar att du vaccinerar dig mot covid-19
om något av det här gäller för dig:
- Du ska fylla 75 år i år eller är äldre.
- Du kan bli svårt sjuk om du får covid-19.
- Du är 65 år eller äldre och får hjälp av hemtjänsten
eller av någon annan person varje dag. - Du är 65 år eller äldre och bor på ett vårdboende.
Om du precis har haft covid-19
Har du precis haft covid-19 när det är dags att vaccinera dig,
behöver du inte vaccinera dig.
Då kan du vänta tills nästa gång
det är dags för vaccination.
En del personer behöver också vaccinera sig mot influensa.
Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och influensa.