Webbinarium om ensamhet
Den 5 juni 2026 genomförde Folkhälsomyndigheten en uppmärksamhetsdag kring ensamhet och sociala relationer. Dagen inleddes med ett frukostwebbinarium med inbjudna gäster från olika delar av samhället.
Under webbinariet berördes frågor om myter om ensamhet, ensamhet bland barn och unga, ensamhet ur ett statligt perspektiv, arbetsätt för att skapa gemenskap i olika målgrupper, samt betydelsen av samverkan i det kommunala arbetet mot ensamhet.
De som medverkade var – förutom Folkhälsomyndigheten – Fontänhuset, Friends, Killar.se, Högskolan Kristianstad, Lidingö stad, Mamma United, OPE IF, Socialdepartementet och Vingåkers kommun.
Nedan filmer finns i två versioner - en texttolkad och en syntolkad.

Tillsammans mot ensamhet
Inspelat webbinarium där inbjudna gäster samtalar om ensamhet och gemenskap.
