Barn och unga exponeras för nikotinsnus och e-cigaretter
LyssnaDet är lätt för personer under 18 år att själva köpa nikotinsnus. Det framgår av ett nytt kunskapsstöd från Folkhälsomyndigheten. Utbudet av produkter är stort, och barn och unga uppger att de exponeras för marknadsföring av nikotinsnus och e-cigaretter i sociala medier.
Folkhälsomyndighetens nya kunskapsstödriktar sig till kommuner och länsstyrelser. Fokus är efterlevnad av lagstiftningen för e-cigaretter och nikotinsnus, och de bestämmelser som särskilt berör barn och unga. Resultaten som presenteras i kunskapsstödet visar bland annat att det är lätt för personer under 18 år att själva köpa nikotinsnus. I de butiker där kommuner gjorde kontrollköp under förra året, sålde 35 procent nikotinsnus till unga personer utan att kräva legitimation.
– Nikotin är både beroendeframkallande och skadligt för hälsan, och barn och unga är särskilt sårbara. Att personer under 18 år själva kan köpa nikotinsnus är allvarligt. Efterlevnaden av lagen behöver öka, säger avdelningschef Josefin Jonsson.
Otillåten marknadsföring förekommer
Kunskapsstödet visar också att det trots strikta marknadsföringsregler förekommer otillåten marknadsföring av e-cigaretter och nikotinsnus. Efterlevnaden av lagen behöver bli bättre på internet och i sociala medier, men även på och i anslutning till fysiska försäljningsställen. Även när det gäller rökfria miljöer behöver efterlevnaden av lagen förbättras. Till exempel är allmänheten och de som är ansvariga för att upprätthålla rökförbudet inte alltid medvetna om att e-cigaretter inkluderas.
– Barn och ungas exponering för nikotinprodukter behöver minska på alla plan. Ett område är skolmiljön, där lärare och rektorer i grundskolan och på gymnasiet under de senaste åren uppmärksammat problem med att elever röker e-cigaretter i skolans lokaler, säger utredaren Grethe Fochsen.
I kunskapsstödet ger Folkhälsomyndigheten konkreta tips till kommuner och länsstyrelser. Det handlar bland annat om hur de kan bidra till bättre efterlevnad av lagstiftningen. Detta genom att stärka arbetet med tillsynen och stödja dem som ansvarar för att upprätthålla ålderskravet, de rökfria miljöerna och bestämmelserna om marknadsföring.
Om kunskapsstödet
Kunskapsstödet "Tillgången till e-cigaretter och nikotinsnus bland barn och unga behöver minska" bygger på information från nationella undersökningar, registerdata, forskning, domar och omvärldsbevakning. Det hänvisar också till vägledningar och stöd för tillsynen och det förebyggande arbetet. Konsumentverket har bidragit med underlag om efterlevnaden av bestämmelserna om marknadsföring.
Läs mer
Tillgången till e-cigaretter och nikotinsnus bland barn och unga behöver minska