Vad menas med servering av alkohol?
Begreppet servering innebär att alkoholdrycker serveras på ett serveringsställe till gäster mot betalning.
Här finns regler som är viktiga att känna till för att få servera alkohol. Informationen riktar sig främst till dig som vill ansöka om ett serveringstillstånd.
För att få servera alkoholhaltiga drycker eller alkoholdrycksliknande preparat behöver du ha tillstånd, som du ansöker om hos kommunen. Det finns undantag från de bestämmelserna. Det gäller bland annat för servering till boende eller besökare på vissa särskilda boenden.
Egenkontrollprogram för alkoholservering på särskilda boenden
För att få ett serveringstillstånd ska du:
Begreppet servering innebär att alkoholdrycker serveras på ett serveringsställe till gäster mot betalning.
Du ansöker om serveringstillstånd i den kommun där serveringsstället finns. Kommunen fattar självständigt beslut utifrån ovanstående punkter. Beslutet kan överklagas till förvaltningsdomstol. Det här ligger till grund för beslutet:
Kunskapsprov inom alkohollagen
Information om serveringstillstånd som kommunerna beviljar samlas i ett centralt register som Folkhälsomyndigheten ansvarar för. Folkhälsomyndigheten sammanställer årligen statistik över serveringstillstånd och alkoholdrycksförsäljning.
Behöver du råd och stöd om serveringsverksamheten, så vänder du dig till kommunens alkoholhandläggare.
Alla med ett stadigvarande serveringstillstånd ska varje år lämna in uppgifter om försäljningen av alkohol, en så kallad restaurangrapport. Uppgifterna avser rapporteringsperioden 1 januari–31 december. Vid slutet av året skickar den kommun där serveringsstället finns, en restaurangrapport till dig som tillståndshavare. Rapporten ska vara inskickad via e-tjänsten för rapportregistrering senast 1 mars året efter rapporteringsperioden.
Frågor om restaurangrapporten besvaras av kommunen där serveringsstället finns.
De restaurangrapporter som skickas till Folkhälsomyndigheten är allmänna handlingar och kan därför begäras ut. Folkhälsomyndigheten gör alltid en sekretessprövning kring vilka uppgifter som kan lämnas ut vid begäran om utlämning av en restaurangrapport. Uppgifter om tillståndshavares personliga eller ekonomiska förhållanden lämnas inte ut om det kan innebära skada eller men för dig som tillståndshavare eller dina närstående. Sekretessen gäller inte beslutet i ärenden om tillstånd. För uppgifter i en allmän handling gäller sekretessen i högst femtio år.
Det är kommunen som tillsammans med Polismyndigheten ansvarar för tillsynen över serveringsställena i kommunen. Länsstyrelsen ger råd och stöd till kommunerna i handläggningen. Det är också länsstyrelserna som bedriver tillsynen över kommunerna.
Folkhälsomyndigheten underlättar för kommuner, länsstyrelser och verksamhetsutövare när det gäller att tillämpa reglerna på alkoholområdet. Det gör vi genom att ta fram föreskrifter, allmänna råd och vägledning om tillämpningen av alkohollagen.
De bestämmelser som den här informationen bygger på.