Uppmärksammar du som tillverkare, importör eller distributör brister i en e-cigarett eller påfyllningsbehållare, exempelvis i en e-cigg, e-juice, e-vätska eller vape? Då ska du åtgärda bristerna och underrätta oss.
Som tillverkare, importör eller distributör av e-cigaretter och påfyllningsbehållare måste du agera om produkten är bristfällig eller inte följer lagstiftningen. Du ska omedelbart göra något av följande:
- Åtgärda produkten så att den följer lagstiftningen.
- Dra tillbaka produkten från marknaden så att den inte säljs eller lämnas ut till konsumenter.
- Återkalla produkten om den redan har sålts eller lämnats ut till konsumenter.
Därefter måste du genast underrätta oss om produktens brister, vilken åtgärd du har vidtagit och resultatet. Tänk på att det kan finnas andra lagar som kräver rapportering till en annan myndighet.
Frivilligt formulär när du underrättar oss om brister
Du kan använda vårt frivilliga formulär när du underrättar oss om produktens brister.
Underrättelse om brist (PDF, 256 kB)
Var skickar jag underrättelsen om brister?
Underrättelsen skickar du till oss antingen via e-post eller per post.
Vilka aktörer anses vara distributör?
Distributör är ett samlingsnamn för exempelvis grossister, återförsäljare och detaljhandlare.
Så följer du reglerna för e-cigaretter och påfyllningsbehållare
På sidan om regler hittar du även information om bland annat förteckningen över anmälda e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare – så följer du reglerna