Spårbarhet och säkerhetsmärkning – Det här gäller för tobakstillverkare och importörer
Sammanfattning

Från och med 20 maj 2024 måste alla tobaksvaror som tillverkas i eller importeras till EU ha både en spårbarhetsmärkning och en säkerhetsmärkning.
Syftet med systemet är att förhindra olaglig handel och säkerställa att tobaksvaror kan spåras genom hela kedjan.
Tillverkare och importörer av tobaksvaror har ett ansvar för att:
- säkerställa att deras varor kan spåras genom hela distributionskedjan,
- förse varje styckförpackning med en unik identitetsmärkning och en mänskligt läsbar kod,
- ansöka om identifieringskoder för sig själva, sina anläggningar och maskiner hos den behöriga id-utfärdaren i varje EU-land där de har minst en anläggning. I Sverige sker ansökan via All Soft Corp s.r.o.,
- omedelbart rapportera ändringar eller upphörande av verksamheten till id-utfärdaren,
- kontrollera att märkningen är korrekt fastsatt samt att den går att läsa. Processen ska skyddas av ett antimanipulationsverktyg och kontrollen ska dokumenteras. Helt manuella tillverkningsprocesser undantas från kravet på antimanipulationsverktyg,
- upprätta en primärdatabas genom ett avtal med en oberoende tredjepartsleverantör. All information om en tillverkares eller importörs tobaksvaror ska lagras i aktörens primärdatabas,
- låta en oberoende revisor årligen granska datalagret och lämna en rapport till Europeiska kommissionen och Folkhälsomyndigheten.
Tillverkare ska även tillhandahålla utrustning till alla aktörer i distributionskedjan för att registrera händelser som rör tobaksvaror.
Styckförpackningar av tobaksvaror ska ha en unik identitetsmärkning samt en säkerhetsmärkning med minst fem äkthetsdetaljer enligt Folkhälsomyndighetens föreskrifter.
Övergångsregler
Tobaksvaror (andra än cigaretter och rulltobak) tillverkade i eller importerade till EU före den 20 maj 2024 får fortsatt säljas utan märkning till och med den 20 maj 2026.
Summary
As of 20 May 2024, all tobacco products manufactured in or imported into the EU must have both traceability marking and security marking.
The purpose of the system is to prevent illegal trade and ensure that tobacco products can be traced throughout the supply chain.
Manufacturers and importers of tobacco products are responsible for:
- ensuring their products can be traced throughout the distribution chain,
- providing each unit packet with a unique identifier and a human-readable code,
- applying for identification codes for themselves, their facilities, and machines from the authorized ID issuer in each EU country where they have at least one facility. In Sweden, applications are submitted via All Soft Corp s.r.o.,
- immediately reporting any changes or cessation of operations to the ID issuer,
- verifying that the marking is correctly affixed and readable. The process must be protected by an anti-tampering device, and the verification must be documented. Fully manual manufacturing processes are exempt from the anti-tampering device requirement,
- establishing a primary repository through an agreement with an independent third-party provider. All information about a manufacturer’s or importer’s tobacco products must be stored in the operator’s primary repository,
- allowing an independent auditor to annually review the data storage and submit a report to the European Commission and the Public Health Agency of Sweden.
Manufacturers must also provide equipment to all actors in the distribution chain to record events related to tobacco products.
Unit packets of tobacco products must have a unique identifier and a security marking with at least five authenticity features, in accordance with the regulations of the Public Health Agency of Sweden.
Transitional rules
Tobacco products (other than cigarettes and roll-your-own tobacco) manufactured in or imported into the EU before 20 May 2024 may continue to be sold without marking until 20 May 2026.
Spårbarhet av tobaksvaror
Som tillverkare och importörer av tobaksvaror ansvarar du för att dina varor kan spåras genom hela distributionskedjan.
Det innebär att du ska:
- Märka dina varor med unika identitetsmärkningar och registrera alla händelser – från tillverkning till försäljning.
- Tillverkare ansvarar även för att tillhandahålla utrustning till alla aktörer i distributionskedjan, utom detaljhandeln, för registrering av logistiska händelser samt ekonomiska transaktioner.

Ansök om identifieringskoder
Du som är tillverkare eller importör av tobaksvaror ska ansöka om identifieringskod för ekonomisk aktör hos behörig id-utfärdare i varje medlemsstat där du driver minst en anläggning.
Om du är importör ska du även ansöka om en identifieringskod hos behörig id-utfärdare i varje medlemsstat där du släpper ut dina varor.
För anläggningar i Sverige sker ansökan hos den nationella id-utfärdaren All Soft Corp s.r.o. Här kan du se hur du ansöker om identifieringskoder:
Ansök, ändra och avaktivera om identifieringskoder för spårbarhet.
Om det sker förändringar i din verksamhet
Om det sker någon ändring i de uppgifter som lämnats i ansökan, eller om din verksamhet upphör ska du utan dröjsmål uppdatera informationen hos id-utfärdaren.
Om du upphör med din verksamhet ska id-utfärdaren avregistrera identifieringskoden för ekonomiska aktörer. Avregistreringen av en ekonomisk aktörs identifieringskod innebär att relaterade identifieringskoder för anläggningar och maskiner avregistreras automatiskt. Avregistrering av en anläggning innebär att relaterade identifieringskoder för maskiner avregistreras.
Se hur ändring eller avaktivering av identifieringskoder ska göras:
Ansök, ändra och avaktivera om identifieringskoder för spårbarhet.
Unika identitetsmärkningar
Varje enskild styckförpackning av tobaksvaror som du avser att tillgängliggöra i Sverige måste ha en unik identitetsmärkning och motsvarande mänskligt läsbara kod.
Du ansöker om dessa märkningar hos den svenska id-utfärdaren och ansvarar för att:
- Fästa märkningar på varje styckförpackning.
- Registrera och lagra alla händelser som rör dina tobaksvaror i din primärdatabas.
Unik identitetsmärkning på aggregerad nivå
För att effektivisera registreringen av tobaksvarorna kan aggregerade förpackningar med tobaksvaror förses med unika identitetsmärkningar. Du kan skapa egna aggregerade identitetsmärkningar eller ansöka om dessa från behörig id-utfärdare.
Varje nivå av aggregering ska registreras i databasen.
Om en aggregerad kod ska återanvändas ska meddelande 3.6 Uppdelning av unika identitetsmärkningar skickas till databassystemet.
Avgifter för unika identitetsmärkningar
Id-utfärdaren får ta ut avgifter för att generera och utfärda unika identitets-märkningar. Avgiften är fastställd i förordningen om avgifter för unika identitetsmärkningar på tobaksförpackningar.
Skydda märkningen med antimanipulationsverktyg
Direkt efter att unika identitetsmärkningar på stycknivå fästs på tobaksvaran ska du kontrollera att de har satts fast korrekt och är läsbara. Processen ska skyddas med ett antimanipulationsverktyg från en oberoende tredjepart. Helt manuella tillverkningsprocesser är undantagna från kravet om antimanipulationsverktyg.
Leverantören av antimanipulationsverktyget ska lämna ett intyg till om leverantörens oberoende i förhållande till tobaksindustrin samt att det installerade verktyget uppfyller kraven i förordningar:
- Genomförandeförordningen 2018/574
- Ändringsförordningen 2023/448.
Intyget ska skickas till både Folkhälsomyndigheten och till Europeiska kommissionen.
Mall för intyget finns på kommissionens webbplats:
Systems for tobacco traceability and security features (health.ec.europa.eu)
Antimanipulationsverktyget måste verifiera att den unika identitetsmärkningen på stycknivå har satts fast korrekt och är fullt läsbar. Informationen ska registreras med antingen en video eller en loggfil som inte kan ändras av någon ekonomisk aktör.
Om verktyget signalerar att den unika identitetsmärkningen har satts fast fel eller inte är fullt läsbar måste du fästa den unika identitetsmärkningen på nytt.
Informationen som registreras av antimanipulationsverktyget ska finnas tillgängliga under 9 månader efter registreringen och ska tillhandahållas Folkhälsomyndigheten om myndigheten så begär.
Upprätta primärdatabas
Du som är tillverkare eller importör ska sluta ett avtal med en oberoende tredjepartsleverantör för att upprätta en primärdatabas där all information om dina tobaksvaror ska lagras. Avtalet ska följa kommissionens delegerade förordning (EU) 2018/573.
Val av oberoende tredjepartsleverantör ska följa del A i bilaga I, kommissionens genomförandeförordning (EU) 2018/574 om tekniska standarder för inrättande och drift av ett spårbarhetssystem för tobaksvaror.
Om flera juridiska personer utgör en enda tillverkare eller importör ska anmälan lämnas in gemensamt.
Om den berörda importören samarbetar med endast en tillverkare utanför EU eller hör till samma koncern som denna kan avtalet om datalagring undertecknas gemensamt av både importören och tillverkaren utanför EU.
Om den berörda importören samarbetar med flera tillverkare utanför EU eller själv också är en unionstillverkare ska avtalet om datalagring endast undertecknas av importören.
Avtalet och den tredje partens lämplighet ska godkännas av Europeiska kommissionen.
Alla ändringar av de centrala delarna i avtalet ska godkännas av kommissionen och måste meddelas i förväg.
Systems for tobacco traceability and security features (health.ec.europa.eu)
Datalagring
Primärdatabasens datalagringsanläggning ska vara fysiskt belägen på Europeiska unionens territorium.
Utse oberoende revisor
Du måste utse en oberoende revisor, godkänd av Europeiska kommissionen Revisorn ska:
- kontrollerar att ditt datalager skyddar uppgifterna ordentligt,
- lämna en revisionsrapport till Europeiska kommissionen och Folkhälsomyndigheten,
- rapporten ska lämnas i slutet av oktober varje år och ska omfatta perioden från 20 maj till 19 maj.
Stöd och riktlinjer finns på Europeiska kommissionen webbplats:
Systems for tobacco traceability and security features (health.ec.europa.eu).
Tillhandahålla utrustning
Du som är tillverkare av tobaksvaror ska tillhandahålla den utrustning som är nödvändig för att registrera tobaksvaror som köps, säljs, lagras, transporteras eller hanteras på annat sätt, till de aktörer som deltar i handeln med tobaksvaror. Utrustningen ska kunna läsa och överföra de registrerade uppgifterna elektroniskt till databassystemet.
De som berörs är alla aktörer från tillverkare till den sista aktören före det första återförsäljningsstället, inbegripet importörer, lageranläggningar och transportföretag.
Registrera utleverans, omlastning och ankomst
Alla åtgärder och förflyttningar av en tobaksvara ska registreras i databasen. Det gäller även ekonomiska transaktioner.
Det är viktigt att händelser och transaktioner rapporteras i rätt ordning.
På Europeiska kommissionens hemsida finns en broschyr om EU:s system för spårbarhet av tobaksvaror som beskriver de vanligaste felen och hur dessa ska korrigeras. Broschyren finns även på engelska.
Om tobaksvaror förstörs eller blir stulna
Om tobaksvaror förstörs eller blir stulna efter att den unika identitetsmärkningen har fästs på styckförpackningen ska du som tillverkare eller importör utan dröjsmål sända en begäran om avaktivering till relevant primär databas.
Om tobaksvaror som rapporterats som stulna återfås får du sända en begäran om återaktivering (meddelande 2.4).
Spårbarhetsmärkning och säkerhetsmärkning
Som tillverkare eller importör av tobaksvaror till Sverige måste du märka dina produkter med en spårbarhetsmärkning och en säkerhetsmärkning som består av minst de fem äkthetsdetaljer som fastställts i föreskrifterna om säkerhetsmärkning på styckförpackningar med tobaksvaror.
Dessa märkningar måste finnas på samtliga styckförpackningar för att få säljas.
Från och med 20 maj 2024 ska alla tobaksvaror som tillverkats i unionen eller importerats ha en spårbarhetsmärkning och en säkerhetsmärkning.
Skapas aggregerade unika identitetsmärkningar ska även dessa märkas på de aggregerade enheterna.
Övergångsregler
Tobaksvaror (andra än cigaretter och rulltobak) tillverkade i eller importerade till EU före den 20 maj 2024 får fortsatt säljas utan märkning till och med den 20 maj 2026.
Applicering av den unika identitetsmärkningen
Du som tillverkar eller importör ansvarar för att sätta en unik identitetsmärkning på samtliga styckprodukter. Den unika identitetsmärkningen ska appliceras på styckförpackningen eller den aggregerade förpackningen med en databärare med dels en optisk maskinläsbar kod och dels en mänskligt läsbar kod.
Mer om beställning av unika identitetsmärkningar och spårbarhetssystemet:
Databärare
Den optiskt läsbara koden på styckförpackningen ska vara i något av de tre godkända formaten i artikel 21.1 i genomförandeförordningen 2018/574.
För att skilja databäraren för spårbarhet från andra databärare på styckförpackningar får du lägga till märkningen TTT eller EU TTT bredvid databäraren för spårbarhet.
Den optiskt läsbara koden på den aggregerade förpackningen ska vara i något av de format som anges i artikel 21.5 genomförandeförordningen 2018/574.
För att skilja databäraren för spårbarhet från andra databärare på aggregerade förpackningar ska du lägga till märkningen EU TTT bredvid databäraren.
Tidsstämpel
Till koder som genererats av id-utfärdaren ska du lägga till en tidsstämpel i formatet ÅÅMMDDhh, totalt 8 tecken. Tidsstämpeln ska ange tidpunkten för tillverkningen och kan antingen ingå i databäraren eller tryckas separat på förpackningen i mänskligt läsbart format.
Mänskligt läsbar kod
Du ansvarar för att se till att varje databärare även innehåller en kod som kan läsas av människor, genererad av id-utfärdaren, och som gör det möjligt att söka upp den unika identitetsmärkningen i databassystemet. Om förpackningens dimensioner tillåter det ska den mänskligt läsbara koden vara intill den optiska databäraren med den unika identitetsmärkningen.
Id-utfärdaren genererar den mänskligt läsbara koden i samband med utfärdandet av de unika identitetsmärkningarna. För styckförpackningar utgör den mänskligt läsbara koden av id-utfärdarens kod (QCALL), det unika serienumret (9 tecken) samt varukoden (4 tecken) och är totalt 18 tecken långt.
Information och instruktioner för kodning och avkodning av unika identitetsmärkningar på stycknivå finns tillgängliga på id-utfärdarens webbplats.
Direkt länk till kodning och avkodningsdokumentet:
Metoder för att applicera säkerhetsmärkningen
Som tillverkare eller importör ansvarar du för att sätta en säkerhetsmärkning på samtliga dina styckprodukter. Säkerhetsmärkningen måste fästas på förpackningen under cellofanomslaget och vara konstruerad så att den inte går att återanvändas, vilket innebär att den bör lämna märken eller gå sönder om den tas bort eller när förpackningen öppnas.
Säkerhetsmärkningen kan sättas på styckförpackningar med tobaksvaror med hjälp av någon av följande metoder:
- Fastsättning
- Tryckning
- En kombination av fastsättning och tryckning.
Säkerhetsmärkning ska sättas på styckförpackningar med tobaksvaror på ett sätt som:
- möjliggör identifiering och kontroll av äktheten hos en enskild tobaksvaras styckförpackning under hela den tid som tobaksvaran finns på marknaden och
- skyddar den från att bli ersatt, återanvänd eller ändrad på något sätt.