Ökad andel skolelever spelar om pengar

Andelen unga som har spelat om pengar under de senaste 12 månaderna har ökat i årskurs 9 och år 2 på gymnasiet sedan år 2019. Det visar nya siffror från CAN:s nationella skolundersökning som i år fyller 50 år. Att ha spelat för 100 kronor eller mer de senaste 30 dagarna har ökat markant bland killar. 

Uppgifterna redovisas i den nya rapporten "CAN:s nationella skolundersökning 2021" från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN. Sedan 2000 har CAN genomfört en årlig undersökning bland elever i årskurs 9 och i årskurs 2 på gymnasiet om alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar (ANDTS). I mätningen år 2020 deltog inte gymnasieeleverna på grund av covid-19-pandemin.

Tidigare nedåtgående trend i spelande bruten

Andelen unga som har spelat om pengar under de senaste 12 månaderna sjönk från 2012 fram till år 2019. Årets mätning bekräftar att den trenden är bruten för både årskurs 9 och årskurs 2 i gymnasiet, både bland tjejer och killar. Bland killarna i årskurs 9 har andelen ökat från 20 procent 2019 till 23 procent 2021 och bland killarna i gymnasiet har andelen ökat från 27 till 33 procent. Bland tjejerna har andelen fördubblats över en tvåårsperiod och låg 2021 på 9-10 procent. Om trendbrottet kan tillskrivas covid-19 pandemin får kommande mätningar visa.

Vanligare att spela för högre summor

Bland killar i årskurs 9 har andelen som spelat för mer än 100 kronor de senaste 30 dagarna fördubblats, från 4 procent 2020 till 8 procent 2021. Bland gymnasiekillarna har denna andel ökat från 10 procent år 2015 till 16 procent 2021. Andelen bland tjejerna har legat mellan 1-2 procent under hela tidsperioden, och låg på 2 procent 2021, både i årskurs 9 och årskurs 2 på gymnasiet.  

Riskabelt spelande oförändrat

Andelen elever som har riskabelt spelande har inte förändrats mellan 2019 och 2021. Bland tjejerna ligger andelen på 1 procent, medan 5 procent av killarna i årskurs 9 och 7 procent av killarna i gymnasiet hade ett riskabelt spelande. Riskabelt spelande innebär att man under de senaste 12 månaderna har; spelat för mer pengar än man haft råd att förlora, behövt spela med större summor för att få samma känsla av spänning, återvänt en annan dag för att försöka vinna tillbaka pengarna man förlorat, och/eller, lånat eller sålt något för att ha pengar att spela för.

Fortsatt stora skillnader mellan tjejer och killar

Det är fortsatt stora skillnader i spelande mellan unga tjejer och killar i CAN:s mätning. När det gäller spelande senaste året är andelen 2-3 gånger högre bland killar än bland tjejer. Andelen som spelat för mer än 100 kronor senaste 30 dagarna är 4-5 gånger högre bland killarna. Detta gäller även riskabelt spelande där andelen är minst 5 gånger högre bland killarna än bland tjejerna.

Bild. Spel om pengar bland tjejer och killar i årskurs 2 i gymnasiet (CAN, 2021).

Stapeldiagrammet illustrerar skillnaden i spel om pengar mellan tjejer och killar i årskurs 2 i gymnasiet enligt texten.

Läs mer