Fördjupningskriterier skola

Här följer ett antal kriterier som förslag på ytterligare antibiotikasmarta arbetssätt. Dessa kriterier riktar sig till verksamheter som vill ta sitt arbete framåt ytterligare. Det finns inget krav på uppföljning av dessa kriterier för diplomering men om ni vill dela med er av ert arbete till andra verksamheter bidrar ni till en erfarenhetsbank med exempel på hur verksamheter kan arbeta antibiotikasmart.

1. Skolledningen arbetar aktivt med elevhälsan eller har en etablerad kontakt med regionens smittskyddsenhet för råd och stöd om hygienrutiner, utbildning och utbrottshantering samt systematiskt arbete med hygien, smitta och infektioner i skolan

Bakgrund
Under covid-19-pandemin har skolor behövt arbeta mycket aktivt med hygienfrågor för att begränsa smittspridningen. Många skolor har eller har haft en etablerad kontakt med regionernas smittskyddsenheter och aktivt arbetat med elevhälsan för att få en tydlig arbetsstruktur kring detta. Vissa av dessa åtgärder och kontakter är relevanta att bevara även utifrån ett generellt infektionsperspektiv och för att motverka antibiotikaresistens. Det är viktigt att ha ett systematiskt arbete i skolan om hygien, smitta och infektioner.

Exempel
Nedan följer exempel på möjliga aktiviteter som skolan skulle kunna genomföra.

  • Skolan tillhandahåller information på toaletter och handsprit och i anslutning till skolrestaurangen om vikten av att tvätta händerna.
  • Skolan verkar för en ökad utomhusvistelse för eleverna.
  • Skolan ser över sin struktur och organisation för arbetet med hygien, smitta och infektioner i skolan, inklusive städrutinerna.
  • Skolan tar fram en handlingsplan för smittförebyggande arbete och utifrån denna utför kontinuerligt förbättringsarbete.

2. Skolan bidrar till kunskapsutveckling om undervisning och lärande inom området antibiotika och antibiotikaresistens

Bakgrund
En viktig del av arbetet inom Antibiotikasmart Sverige är att öka kunskapen om infektioner, smittspridning, antibiotika och antibiotikaresistens. Därför är det värdefullt att skolor bidrar till kunskapsutvecklingen inom området, framförallt med fokus på undervisning och lärande.

Exempel
Personal på skolan kan medverka i forskningsprojekt eller andra framåtriktade initiativ, till exempel vara med och ta fram och testa nytt lektionsmaterial.