Sök på Folkhälsomyndighetens webbplats
656 träffar på Tobaksvaror märkning inom Hela webbplatsen
-
Återkoppling från intressentmöte med snusproducenter den 4 maj 2016
Publicerad:Uppdaterad:Sammanställning av frågor och svar kring det intressentmöte för snusproducenter som Folkhälsomyndigheten anordnade i Solna den 4 maj 2016, samt frågor och svar kring efterföljande utskick.
-
Ändring av Folkhälsomyndighetens föreskrifter
Publicerad:Uppdaterad:Ett dokument från Folkhälsomyndigheten
-
Hur länge måste uppgifter från antimanipulationsverktyget sparas?
Uppdaterad:Tillverkaren/importören ska säkerställa att de uppgifter som registreras av antimanipulationsverktyget förblir tillgängliga under nio månader efter registreringen (genomförandeförordningen 2018/574 artikel 7.4). Kommissionens genomförandeordning (EU) 2018/574 av den 15 december 2017 om tekniska standarder för inrättande och drift av ett spårbarhetssystem för tobaksvaror (eur-lex.europa.eu)
-
Jag har flera försäljningsställen, måste jag ha en identifieringskod för varje försäljningsställe?
Uppdaterad:Ja. Varje försäljningsställe måste ha en identifieringskod för den anläggningen (FID). Enligt EU:s genomförandeförordning måste varje anläggning, det vill säga varje plats, byggnad eller varuautomat, där tobaksvaror släpps ut på marknaden ha en identifieringskod. Däremot ska du som aktör ha endast en identifieringskod för ekonomisk aktör (EOID).
-
Tillämpar Sverige undantaget i genomförandeförordningen som gör att Sveriges ID-utfärdare ska nyttjas för varor som släpps ut på den svenska marknaden (i stället för ID-utfärdaren i tillverkningslandet)?
Uppdaterad:Ja, undantaget tillämpas. Av 3 kap. 4 § i förordningen (2019:223) om tobak och liknande produkter följer att den svenska id-utfärdaren ansvarar för att generera och utfärda unika identitetsmärkningar för tobaksvaror som släpps ut på den svenska marknaden. I genomförandeförordningen 2018/574 finns fler regler om vilken medlemsstats id-utfärdare…
-
Finns det myndighetsföreskrifter om spårbarhet?
Uppdaterad:Myndighetens bedömning är att det inte behöver föreskrivas något kopplat till spårbarhet. En föreskrift om säkerhetsmärkning har beslutats av myndigheten. Föreskriften trädde i kraft den 20 maj 2019. HSLF-FS 2019:4 Föreskrifter om säkerhetsmärkning på styckförpackningar med tobaksvaror
-
Vi hanterar endast ekonomiska transaktioner vid vårt kontor, måste kontoret ha en identifieringskod för anläggning?
Uppdaterad:Ja, alla anläggning definieras som varje plats, byggnad, kontor eller varuautomat där tobaksvaror tillverkas, lagras, hanteras logistiskt eller ekonomiskt eller släpps ut på marknaden. Vid ansökan om identifieringskod för din anläggning som är ett kontor anger du anläggningstyp ”Annan” och i beskrivningen anger du ”Kontor”.
-
Information
Uppdaterad:Det finns ett avgörande från kammarrätten i Göteborg, som hanterade frågan när det gällde egenkontrollprogram vid internetförsäljning av tobaksvaror. Lagstiftningarna skiljer sig åt, men det kan vara intressant att se hur domstolen resonerade i detta fall
-
Vem ska ha identifieringskod och vart vänder man sig för att få en sådan?
Uppdaterad:Alla näringsidkare som verkar i Sverige och som deltar i leveranskedjan för de tobaksvaror som släpps ut på den svenska marknaden eller som tillverkas i Sverige avsedda för export till tredjeland ska ansöka om identifieringskoder hos den svenska id-utfärdaren All Soft Corp s.r.o. Spårbarhet och säkerhetsmärkning på tobaksvaror Tillverkare och…
-
Kan regioner ta in doser från annat land?
Uppdaterad:För doser som finns kvar hos en producent eller partihandlare i annat land gäller att producenten sköter en omfördelning till kund i Sverige (exempelvis ett eller flera regioner) genom sedvanliga procedurer för försäljning av vacciner. Om produkten inte har svensk märkning behöver dispens sökas hos Läkemedelsverket. För produkter som inte är godkända i Sverige gäller också för mottagande region att…
-
Vad innebär spårbarhetssystemet?
Uppdaterad:Systemet ger möjlighet att spåra en tobaksvara från fabrik till försäljningsställe. Systemet innebär i korthet att alla aktörer som ingår i leveranskedjan har en unik identifieringskod, liksom anläggningar (till exempel produktionsanläggning, lager, terminaler, återförsäljningsställen) och maskiner
-
Vad är ett första återförsäljningsställe?
Uppdaterad:I EU:s genomförandeförordning definieras första återförsäljningsställe som den anläggning där tobaksvaror släpps ut på marknaden för första gången. Du har ett första återförsäljningsställe om det är det försäljningsställe där tobaksvarorna görs tillgänglig för…
-
Varför behövs ett antimanipulationsverktyg?
Uppdaterad:Det behövs för att skydda processen med att säkerställa att den unika identitetsmärkningen anbringats korrekt och är läsbar. Se mer om antimanipulationsverktyg i Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2023/448 artikel 7. Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2023/448 om ändring av
-
Information om rapporteringsskyldighet för tobaksvanor
Publicerad:Uppdaterad:Ett dokument från Folkhälsomyndigheten
-
-
Måste jag som detaljhandlare ha identifieringskoder?
Uppdaterad:Du måste ha identifieringskoder för dig och din anläggning för att din leverantör ska kunna leverera tobaksvaror till dig och för att tobaksvarorna ska vara spårbara genom hela leveranskedjan. Du behöver ansöka om identifieringskoder för ekonomiska aktörer (EOID) och anläggningar (FID), med anläggningstypen "Första försäljningsställe". Alla…
-
Vad menas med en helt manuell tillverkningsprocess?
Uppdaterad:Det som avses med en helt manuell tillverkningsprocess är att tillverkningen är gjord för hand, dvs. helt utan maskiner. Se undantag för installation av ett antimanipulationsverktyg i art. 7.6 i genomförandeförordningen 2018/574. Kommissionens genomförandeordning (EU) 2018/574 av den 15 december 2017 om tekniska standarder för inrättande och drift av ett spårbarhetssystem för tobaksvaror (eur-lex.europa.eu)
-
Omfattas försäljning av hela tobaksblad till konsumenter av reglerna i lagen om tobak och liknande produkter?
Uppdaterad:Folkhälsomyndigheten bedömer att försäljning av hela tobaksblad omfattas av reglerna i lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter (LTLP). Det innebär att det bland annat krävs tillstånd för att bedriva detaljhandel eller partihandel med tobaksvaror i form av hela tobaksblad samt att tillverkare och importörer ska lämna uppgifter om ingredienser och kvantiteter i tobaksvaror till Folkhälsomyndigheten…
-
-
Jag är en detaljhandlare som ska överlåta min butik till ett annat företag, vad gäller avseende spårbarheten för tobaksvarorna?
Uppdaterad:Om den som har tillstånd till detaljhandel överlåter rörelsen får även lagret av tobaksvaror ingå i överlåtelsen om förvärvaren har tillstånd till detaljhandel. Se 5 kap. 8 § andra stycket i lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Men som i föregående fråga måste den nya företagaren uppdatera uppgifterna hos den svenska id-utfärdaren. Detta svar förutsätter att tobaksvarorna inte förflyttas…
-
-
-
-
-