Styr ditt sociala medier-flöde

Lyssna

I många sociala medier styrs innehållet som du ser av ditt sätt att interagera med innehållet. Om du tittar längre eller trycker gilla på något kommer du att få mer av liknande innehåll. Det kan göra att du hamnar i en filterbubbla, alltså blir bekräftad i dina åsikter men riskerar att missa andra perspektiv, attityder och upplevelser.

Det kan också göra att personer som till exempel mår dåligt psykiskt får mer och mer innehåll som handlar om dåligt mående, vilket kan stimulera till självskadebeteende. Man kan även få mycket innehåll som till exempel lyfter våld och kriminalitet som någonting bra, eller sprider falsk information som kan vilseleda och skapa en felaktig bild av världen.

Vilken typ av innehåll får du mycket av i dina flöden?

Hur kan jag styra mitt flöde?

Här är några tips på hur du kan styra vilket innehåll du ser:

  • Avfölj konton eller personer som du inte mår bra av att följa.
  • Fundera på vad du gillar, kommenterar, delar eller på annat sätt interagerar med, och tänk på att du kommer att få se mer av det.
  • Kolla vilka appar du använder mest och hur länge. Fundera på om du behöver ha kvar alla appar. Ta bort de appar som tar mer energi än vad de ger dig.

Tråkig ton i kommentarsfälten?

Det är ofta en hårdare ton på nätet än när människor möts IRL. Det gäller både i spel och i sociala medier. Du kan bidra till ett schysst klimat på nätet genom att ha en bra ton mot andra. Du kan också tydligt markera och säga ifrån, och om det är allvarligt, anmäla det som känns fel och upplevs kränkande.

Så luras du använda skärmen mer – för att öka företagens vinst

De flesta digitala medier är utformade för att användas mer och mer. Här är några exempel på algoritmer och interaktionsdesigner som ska öka användningen. Vilka känner du igen från de plattformar som du använder?

  • Intermittenta belöningar, till exempel att ”likes” eller videoklipp som är extra populära visas med oregelbundna mellanrum, ska göra att du stannar kvar (något extra spännande kan ju dyka upp när som helst!).
  • Pushnotiser gör att du snart vill öppna appen igen efter att du stängt den, till exempel ”du har blivit taggad i ett foto”.
  • Flödet av klipp eller inlägg bara fortsätter, så kallat oändligt flöde.
  • Popularitetsmätningar kan till exempel handla om att jämföra antal likes, delningar, visningar, vänner och följare.
  • Psykologisk investering kan innebära lojalitetsbelöningar för dem som spelar eller använder en app varje dag, exempelvis ”snap streaks”.
  • Innehållsförstärkning, så kallade ”kaninhål”, kan till exempel innebära att du får upp mer av ett visst innehåll, och ibland mer extremt innehåll.