De flesta digitala medier är utformade för att användas mer och mer. Här är några exempel på algoritmer och interaktionsdesigner som ska öka användningen. Vilka känner du igen från de plattformar som du använder?
- Intermittenta belöningar, till exempel att ”likes” eller videoklipp som är extra populära visas med oregelbundna mellanrum, ska göra att du stannar kvar (något extra spännande kan ju dyka upp när som helst!).
- Pushnotiser gör att du snart vill öppna appen igen efter att du stängt den, till exempel ”du har blivit taggad i ett foto”.
- Flödet av klipp eller inlägg bara fortsätter, så kallat oändligt flöde.
- Popularitetsmätningar kan till exempel handla om att jämföra antal likes, delningar, visningar, vänner och följare.
- Psykologisk investering kan innebära lojalitetsbelöningar för dem som spelar eller använder en app varje dag, exempelvis ”snap streaks”.
- Innehållsförstärkning, så kallade ”kaninhål”, kan till exempel innebära att du får upp mer av ett visst innehåll, och ibland mer extremt innehåll.