Skolan som spelförebyggande arena

Skolan är viktig för att främja en god hälsa för barn och unga. Genom sitt grunduppdrag kan skolan förebygga spelproblem. Skolan kan även erbjuda specifika insatser om spel.

Barn och unga är en viktig målgrupp inom folkhälsoarbetet. Skolan har en central roll i det arbetet. Dels genom sitt grunduppdrag att se till att unga lämnar skolan med fullständiga betyg. Dels genom att vara en viktig stödjande miljö för goda levnadsvanor.

Elever som trivs i skolan har lägre risk för spelproblem

ANDTS i skolan

ANDTS är en förkortning för alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel. Alla barn och elever har enligt skollagen och läroplanerna rätt till en hälsofrämjande skolmiljö som är tobaksfri och präglas av goda relationer med kamrater och lärare. Hälsofrämjande arbete kan även handla om ungas spel om pengar liksom skärmtid och dataspel. Elever har enligt läroplanen rätt till undervisning där frågor som rör tobak, alkohol, narkotika och dopning integreras. Spel om pengar står inte uttryckligen med i läroplanen men det kan och bör integreras i undervisningen på samma sätt som övriga ANDTS-områden. Skolverket beskriver hur man kan arbeta med ANDT i skolan på sin webbplats.

Arbeta med ANDT i skolan (skolverket.se)

En central del av folkhälsopolitiken är att främja barns och ungas långsiktiga hälsa. Skolan når alla barn och unga oavsett social bakgrund, och är därmed en unik arena för att utjämna skillnader i hälsa. Elever som trivs i skolan och upplever att de klarar av studierna har lägre risk för bland annat spelproblem och substansbruk.

En enkätstudie som genomfördes i Stockholms kommun fann att spel om pengar och riskspelande var mindre vanligt bland elever i gymnasieskolor som enligt lärarna hade ett starkt ledarskap och en skolmiljö som var god och gynnsam för inlärning. Sambandet fanns kvar även när man tog hänsyn till elevernas och skolornas sociodemografiska egenskaper. Det är alltså möjligt att en god skolmiljö kan skydda mot riskbeteenden så som spelande och därmed förbättra ungdomars levnadsvillkor. Utöver den sociala miljö som skolan utgör kan dess pedagogiska verksamhet främja en god kunskapsgrund för levnadsvanor, där attityder till spel om pengar och spelvanor ingår. Insatser i skolan bör inriktas mot att stärka såväl skolmiljön som hälsofrämjande attityder och beteenden.

Spelförebyggande arbete i skolan

Logotyp för ANDTS på schemat

I början av år 2025 gjorde Centralförbundet för alkohol och narkotika, CAN en ny satsning av undervisningsmaterialet ANDTS på schemat. Undervisningsmaterialet riktar sig främst till lärare på mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.

ANDTS på schemat (andtspaschemat.se)

Det finns ett samband mellan spel om pengar på skoltid och spelproblem, och spelproblem i unga år ökar risken för spelproblem senare i livet. Därför är det viktigt med både upptäckt av ungas spelande och spelproblem och att kartlägga omfattning av spelproblem bland elever i skolan.

Skolpersonal bör vara observanta på tecken på spelande bland eleverna, som till exempel att de pratar om betting eller vinster och pokerspel om pengar. Det är också viktigt att prata och fråga om spel om pengar med unga.

Skolan och kommunen bör kartlägga i vilken utsträckning elever spelar och har spelproblem. I Länsrapportens undersökning, en totalundersökning som vänder sig till landets samtliga 21 länsstyrelser och 290 kommuner, visar resultat för år 2023 att 70 procent av kommunerna hade kartlagt elevers ANDTS-vanor. Av dessa hade 60 procent av kommunerna inkluderat spel om pengar. Det innebär att cirka 40 procent av samtliga kommuner kartlagt elevers spelvanor, vilket är en ökning från 25 procent 2021 men ingen skillnad mot 2022.

Det är vanligast att kommunerna kartlägger skolelevers användning av alkohol, narkotika, tobak och nikotin.

Resultaten visar även att 18 procent av kommunerna (47 stycken) uppgav att spel om pengar ingick i en skolpolicy. 2022 var andelen 15 procent. En förankrad policy om spel med en strategi där rutiner tydliggörs, kan vara till stöd i det förebyggande arbetet. En sådan strategi kan underlätta för personal, elever och föräldrar att få en gemensam bild av vilka förväntningar skolan har gällande spel om pengar.

Skolprogram om spel om pengar

Utbildningsinsatser i skolan kan minska ungas spelande, men det är oklart vilken effekt de har på spelproblem. Ökad kunskap och ändrade attityder leder inte omedelbart eller automatiskt till att elever ändrar sitt spelande, och det saknas studier om långsiktiga effekter. Det finns i dagsläget inga utvärderade svenska spelpreventionsprogram att använda.

En svensk pilotstudie av ett kanadensiskt skolpreventionsprogram, Stacked Deck, visar dock att många lärare antog att deras elever inte spelade om pengar. Lärarna insåg först efter preventionsinsatsen att de tidigare ofta missat tecknen på att elever spelade under skoltid.

I Länsrapportens undersökning (2023) uppgav endast 5 kommuner att de jobbade med strukturerade program om spel om pengar i skolan vilket inte är en förändring sedan 2022.

Spelprevention i skolan (psykiatriforskning.se)

Skolan kan stödja barn och unga i familjer med spelproblem

Många elever har anhöriga med spelproblem. Att leva med en vuxen som har spelproblem kan påverka elevens möjligheter att klara skolan, och orsaka social, ekonomisk och hälsomässig otrygghet. Skolan bör bidra till att dessa elever får det stöd de behöver, vilket förutsätter att deras situation upptäcks. Det är därför viktigt att regelbundet ta upp frågor om spel om pengar – både hos eleverna själva och bland anhöriga och vänner.

Läs mer

Länsrapporten – verktyg för uppföljning och utveckling

Länsrapporten är Folkhälsomyndighetens årliga undersökning som vänder sig till landets samtliga 21 länsstyrelser och 290 kommuner. Syftet är att ta fram underlag för uppföljning av den nationella politiken på ANDTS-området. Resultatet kan även fungera som ett verktyg för uppföljning, planering och utveckling av arbetet på lokal och regional nivå. Frågor om spel om pengar inkluderades för första gången i undersökningen 2021. Svarsfrekvensen för 2023 var 89 procent bland kommunerna.

Folkhälsomyndigheten utförde kartläggningar av kommuners och regioners arbete med spel om pengar år 2017 och 2018/2019. Frågorna och metoden skiljer sig från Länsrapporten vilket gör det svårt att jämföra resultaten.

Länsrapportens undersökning (ANDTS) (folkhalsomyndigheten.se)

Det lokala och regionala ANDTS-förebyggande arbetet – vad visar Länsrapportens undersökning 2023? (PDF, 1005 kB)