Telefonsamtalen från spelare ökade med 30 % (från 156 till 203), telefonsamtal från anhöriga med 38 % (från 125 till 173) och det totala antalet chattar med 64 % (från 124 till 203).

Enligt Stödlinjen kan en anledning till ökningen vara fotbolls-VM som sammanföll med löneveckan. Stödlinjen märkte ökad trafik under gruppspelet för att sedan mattas av ju närmare finalen det led.

De spelformer som upplevts skapa problem för de inringande spelarna är i fallande ordning:

  1. Casinospel: 41 % (95 % av casinospelandet sker online och 5 % på Casino Cosmopol)
  2. Automater: 23 % (32 % av automatspelandet sker online, 65 % på Vegas och 3 % på Casino Cosmopol)
  3. Sportspel: 16 % (64 % av spelandet sker online och 36 % via ombud)
  4. Poker: 10 % (92 % av spelandet sker online och 8 % på Casino Cosmopol)
  5. Hästar: 7 %
  6. Övrigt: 3 %

Statistiken kommer från Stödlinjens delårsrapportering till Folkhälsomyndigheten.

Om Stödlinjen

Stödlinjen är en nationell resurs som erbjuder kostnadsfri stöd- och rådgivningsservice anonymt via telefon, e-post, sms och chatt till spelare och deras anhöriga som drivs på uppdrag av Folkhälsomyndigheten.

Läs mer:

Kategori: Nyhet