Anvisningar till ansökan om verksamhetsbidrag till telefon- och webbaserade stödinsatser inom områdena alkohol, tobak och spel om pengar

Lyssna

Enligt förordning (2017:811) om statsbidrag till telefon- och webbaserade stödinsatser inom områdena alkohol, tobak och spel om pengar.

Bakgrund

Syftet med statsbidraget är att förebygga bruk, riskbruk eller beroende av alkohol, tobak och spel om pengar genom att främja tillgången till telefon- och webbaserade stödinsatser till personer med denna problematik samt erbjuda stödinsatser till dessa personers närstående.

Vilka kan ansöka?

Statsbidraget kan sökas av juridisk person som utan vinstintresse:

  • genomför telefon- och webbaserade stödinsatser inom ett eller flera av områdena alkohol, tobak och spel om pengar
  • tillhandahåller stödinsatserna utan kostnad för den enskilde
  • har en långsiktig inriktning på verksamheten
  • baserar stödinsatserna på relevant och aktuell kunskap inom respektive område
  • tillhandahåller stödinsatserna på ett målgruppsanpassat
  • har nära anknytning till såväl klinisk verksamhet som forskningsverksamhet inom det relevanta området
  • utformar verksamheten på ett kostnadseffektivt sätt och på ett sätt som möjliggör uppföljning av insatsernas effekt.

Anvisningar för att fylla i ansökningsformuläret

I ansökningsformuläret ska ni tydligt sammanfatta det ni söker medel för som ni avser att genomföra under verksamhetsåret 2026. Ansökan består av fyra delar som ska fyllas i.

  1. Grunduppgifter.
  2. Om verksamheten.
  3. Budget.
  4. Bilagor.

I blanketten finns ett antal uppgifter som skall fyllas i. Nedan beskrivs vilken information som ni ska fylla i under respektive rubrik.

1. Grunduppgifter

Här fyller ni i information om den sökande organisationen, kontaktperson för ansökan, information om konto som statsbidraget ska betalas ut till samt kontaktuppgifter till revisor/ekonomichef.

2. Om verksamheten (telefon- och webbrådgivning)

Beskriv verksamhetens uppbyggnad utifrån statsbidragets syfte och i denna beskrivning ska nedanstående frågor belysas:

  • vilka stödformer tillhandahåller er verksamhet (telefoni, webb)
  • ange inom vilka sakområden er verksamhet kan ge stöd inom (alkohol, tobak och/eller spel)
  • ange grad av tillgängligheten till stödet under vardag respektive helg (avser både storlek på bemanning och tider för individuellt stöd)
  • ange tillgång till stöd på annat språk än svenska
  • ange tillgång till stöd för personer med särskilda behov
  • beskriv hur verksamheten säkerställer att stödet är utan kostnad för den enskilde
  • på vilket sätt verksamheten har organisatorisk alternativt eller annan nära anknytning till såväl klinisk verksamhet som forskningsverksamhet inom det relevanta området

Uppföljning

Det förebyggande arbetets nytta uppnås vanligtvis först på längre sikt. För att tillse att verksamheten når sina mål samt att verksamheten bedriver ett kvalitetssäkrat och kostnadseffektivt arbetssätt behöver uppföljning och utvärdering ske.

Beskriv verksamhetens arbete med uppföljning och utvärdering. Frågor som kan vara viktiga att ta ställning till är följande:

  • Hur sker uppföljning av verksamheten och vad som ingår i denna uppföljning?
  • Hur sker uppföljning av effekter av stödet?
  • Hur sker utvärdering för att säkerställa att verksamheten har ett kostnadseffektivt arbetssätt?
  • Hur bedrivs kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling i relation till det övergripande målet för verksamheten?

3. Budget

Statsbidraget från Folkhälsomyndigheten ska vara särredovisade i organisationens bokföring, det vill säga vara åtskilda från organisationens övriga medel och bokföras på ett särskilt kostnadsställe eller projektnummer.

Under budgetens två första delar (A och B) ska endast intäkter och utgifter som har med det sökta verksamhetsbidraget redovisas. Under budgetens sista del (C) ska övriga intäkter redovisas men utan att sammanräknas med ovanstående delar (A och B).

Sökt belopp ska anges i jämna tusental vilket betyder att beloppet ska ha tre nollor på slutet, till exempel 250 000. Om ni räknat fram en detaljerad budget som inte är i jämna tusental sak ni avrunda sökt belopp till jämna tusental.

Intäkter 2026

Fyll i hur mycket ni söker statsbidrag för verksamhetsåret 2026.

Kostnader inklusive personalkostnader 2026

Specificera de kostnader som ska finansieras med det sökta statsbidraget. Det är viktigt att uppgifterna fylls i noggrant. När medel återredovisas utgår man från de uppgifter som lämnats i budget.

Här specificeras befattning, tjänstgöringsgrad i procent och kostnader per anställd person som finansieras med statsbidraget.

Personalkostnader inkluderar lön, semesterersättning och lönebikostnader som arbetsgivaravgifter och andra avgifter som är bundna till anställningen genom kollektivavtal eller motsvarande. Skattepliktig förmån får inte räknas in.

Grundlön (månads- eller timlön), antal tjänster och omfattning i procent ska anges. Exempel: 1 projektledare/forskare, månadslön heltid 28 000, omfattning 100 procent, i 12 månader + lönebikostnader = 504 000 kr. Belopp: 504 000 kr.

OH-kostnad (indirekt kostnad) gäller universitet, myndigheter

Myndighet avser statlig- och kommunal förvaltning. De ska specificera dessa kostnader och beräkningsunderlag för OH kan begäras in. Det ska även vara angivet i budget. Anges OH-kostnad ska inte posten administrativa kostnader fyllas i.

Definition av OH -kostnad:

Påslaget för indirekta kostnader ska täcka kostnader för exempelvis administrativpersonal som utgör stöd till verksamhet, och kan inkludera lokaler, dagliga kontorskostnader, datorer, telefon, kostnader för kontorsmaterial (så som skrivarpapper, kuvert, bläckpatroner, pennor, pärmar, hålslagare, häftapparat), administrativt material, telefonkostnader, internetabonnemang, porto, städmaterial, försäkringar, vatten och el-kostnader, kostnader förutbildning och rekrytering, upphandling, personalutbildning och andra kostnader som har en tydlig koppling till verksamhet men är uteslutna från direkt stödberättigande kostnader.

Kostnad för tjänster

Här anger ni kostnader för tjänster som ni betalar med faktura, till exempel arvoden till konsulter och föreläsare som ni avser att använda i den verksamhet ni ansöker medel för.

Material och utrustning

Material och utrustning avser inköp kopplade till verksamheten som organisationen ansöker medel för, till exempel trycksaker, kontorsmaterial, mobiltelefon med mera. Samtliga inköp ska kunna verifieras och särredovisas i bokföringen.

Administrativa kostnader

Administrativa kostnader avser exempelvis telefoni, porto, försäkring, bankkostnader och ska specificeras per kostnad i mesta möjliga mån. Här ska inga personalkostnader eller kostnader för tjänster anges. Observera att administrativa kostnader ska specificeras och lämnas i bilaga.

Lokalkostnader

Redogör för beräknade lokalkostnader som har bäring på det sökta verksamhetsbidraget genom att ange kostnad för egen lokal och omkostnader, exempelvis städning (ej reparationer). Kopia på hyresavi eller beräkningsunderlag kan vid återrapportering begäras in för den del av kostnaden som härrör till det sökta verksamhetsbidraget.

Inköp/investeringskostnader

Uppge inköp eller investeringar som härrör till verksamhet som organisationen ansöker medel för, till exempel inköp av teknisk utrustning (ej reparationer).

Resor och logi

Resor och logi ska vara kopplade till verksamheten och man bör använda sig av det billigaste/mest kostnadseffektiva resesättet. Redogör för i vilket syfte resorna ska genomföras. Kostnaden ska kunna styrkas i efterhand.

Övriga intäkter

Här anger ni om er organisation har andra intäkter för den verksamhet som verksamhetsbidraget avser från andra myndigheter, kommuner, regioner, stiftelser, föreningar eller samarbetspartners och finansiärer.

Om inte organisationen har något ekonomiskt stöd från andra instanser, markeras det i blanketten.

4. Bilagor som ska bifogas till ansökan

Obligatoriska bilagor till ansökan är:

  • Handlingar som visar vem eller vilka som har rätt att företräda den juridiska personen.

Ansökan ska skickas med post och vara Folkhälsomyndigheten tillhanda senast 30 september 2025.

Bilagor kan skickas med e-post.

Om sökanden inte lämnar in fullständiga ansökningshandlingar eller uppgifter kommer sökanden ges möjlighet att komplettera ansökan inom viss tid. Om sökanden inte följer en uppmaning att komplettera ansökan, kommer inkomna ansökningshandlingar prövas i befintligt skick. Meddela om ni avser att komplettera ansökan med bilagor senare.

Ett underskrivet original av ansökan skickas med post till:

Folkhälsomyndigheten
Box 505 831 26
Östersund

Bilagor kan mejlas till: info@folkhalsomyndigheten.se